Skip to content

چه می‌شود اگر صبحانه نخوریم؟

همیشه شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است. تحقیقات نشان داده است کسانی که صبحانه می‌خورند، مخصوصا صبحانه‌ای که سرشار از پروتئین باشد، در ادامه روز ولع کمتری برای خودن غذا دارند. پس کسانی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است روز خود را با خوردن صبحانه آغاز کنند.

اما روی دیگر سکه چیز دیگری به ما می‌‌گوید. در مطالعاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده، مشخص شده است که افرادی صبحانه نمی‌خورند وزن کم می‌کنند و در تحقیق دیگری در دانشگاه بیرمنگام محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن و یا نخورن صبحانه تاثیر چندانی در وزن کم کردن‌تان ندارد.

نیکول کلنسی در مطلبی در prevention.com درباره‌ی خوردن یا نخوردن صبحانه اینگونه می‌نویسد:

به عنوان فردی که همیشه برای صبحانه‌ی خود وقت می‌گذارم، تصمیم گرفتن برای یک هفته به صورت آزمایشی صبحانه نخورم و ببینم چه اتفاقی می‌افتد.

گرسنه شدم

البته واژه‌ای گرسنگی شاید خیلی مفهوم را نرساند، در واقع داشتم از گرسنگی می‌مردم! بدن من انتظار داشت که در اولین کار روزانه، به او غذا و انرژی برسد. شکمم مرتبا صدا می‌داد و سردرد گرفته بودم و عصبی و غیر قابل تحمل شده بودم.

ورزش صبحگاهی را از دست دادم

من هر روز ۹۰ دقیقه می‌دوم. اما وقتی با شکم خالی خواستم ورزش کنم، فقط توانستم در مدت ۷۰ دقیقه مسیر کمتری را پیاده‌روی کنم. انرژی من بسیار کم بود.

بهم ریخته بودم

وقتی انرژی نبود که بدن من سوخت و ساز لازم را داشته باشد، مغز نمی‌توانست بیدار شود، خلاقیت داشته باشد، مسائل را سازماندهی کند و حتی حافظه درستی داشته باشد. برگه‌هایی که باید با خود به محل کار می‌بردم را فراموش کردم. ۲۰ دقیقه داشتم دنبال یک پرونده می‌گشم و حتی خروجی اتوبان را رد کردم.

ناهار بیش از حد خوردم

همیشه یک ناهار مغذی و معمولی همراه با سبزیجات و پروتئین فراوان مصرف می‌کردم. اما من بسیار گرسنه و خسته بودم و دیگر به مغذی بودن غذایم فکر نمی‌کردم. پنیر، سس سالاد، شیرینی، شکلات را همراه با ناهارم خوردم. حتی کافئین هم بیش از حد همیشه مصرف کردم. این تنها راهی بود که می‌توانستم خودم را سرپا نگه دارم.

وقتی بعد از ظهر مقدار زیادی عصرانه خوردم، میل چندانی به شام نداشتم و حتی حس و حال آشپزی را هم نداشتم!

خوب نخوابیدم

درست است که حجم شام من کم شده بود، اما عصرانه‌ای که مصرف کردم باعث شد ساعت خوابم ۲ ساعت به عقب برگردد. در ضمن با حجم زیاد شکر و کافئین، معلوم بود همچین اتفاقی رخ خواهد داد.

وزن کم نکردم

خبر خوب این است که وزن هم اضافه نکردم. با آن حجم غذایی که برای ناهار مصرف کردم، خودش نوعی معجزه محسوب می‌شود. تصور می‌کنم شام سبکی که مصرف کردم باعث شده است همه چیز متعادل باشد.

 

Published inسلامت

Be First to Comment

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *