تاریخچهٔ استفاده از دستمال جیبی‌ها شاید به مدت‌ها قبل از رایج شدن کت‌وشلوارهای امروزی برگردد، زمان شکسپیر و یا حتی قبل از آن. بعدازاین زمان دستمال جیبی‌ها نمادی برای یک مرد مدرن بود و هر کس می‌خواست استایل خود را شبیه به هنرپیشه‌های هالیوودی و یا رییس‌جمهورها کند، از آن‌ها استفاده می‌کرد. این دستمال‌ها از هر جنس و طرحی که باشند استایل آقایان را به طرز شگفت‌آوری تغییر می‌دهد.

حالا چگونه یک دستمال جیبی بی‌نقص داشته باشیم؟

اول‌ازهمه سعی کنید دستمال جیبی هم‌جنس و هم‌رنگ و یا هم‌طرح با کرواتتان انتخاب نکنید. در مورد طرح در ابتدا از رنگ‌ها و طرح‌های ساده شروع کنید. این را به خاطر داشته باشید که ترکیب رنگ‌های دستمال جیبی‌ها بی‌شمار است. دستمال‌های ساده با رنگ‌ها روشن خیلی راحت‌تر با همه‌چیز هماهنگ می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین دستمال‌ها، نوع سفید آن است که در دستهٔ کلاسیک‌ها محسوب می‌شوند. پس از انتخاب رنگ موردعلاقهٔ خود، حالا می‌توانید طرحی که می‌خواهید را انتخاب کنید.

تمیزی

دستمال شما ممکن است در تمام مدت روز در جیب شما قرار بگیرد. باید مراقب باشید که همیشه تمیز باشد و لکه‌ای روی آن قرار نگیرد. دستمال‌های خود را مرتب و بر اساس دستورالعمل‌های داده شده، بشویید.

لبه‌های تاخورده

نوع قرار گرفتن دستمال شما هم مهم است. باید لبه‌های دستمال باید تیز و سفت قرار بگیرند. باید جلوهٔ شیک و تمیزی داشته باشند.

حالت‌های تا زدن دستمال جیبی

مدل کلاسیک

یکی از راحت‌ترین حالت‌های قرار گرفتن دستمال جیبی‌ها، مدل مربعی است که به نوع کلاسیک نیز مشهور است. این نوع دستمال با رنگ مناسبی که می‌توانید انتخاب کنید، لازمهٔ کمد هر مردی است.
برای استفاده از این شکل دستمال ابتدا یک دستمال تا نخورده بردارید. آن را به اندازهٔ عرض جیبتان تا بزنید. حالا برای بار دوم آن را جوری تا بزنید که شبیه مستطیل شود. سپس قسمت انتهایی را در جیب خود می‌گذارید و آن را سفت و مرتب می‌کنید.

یک گوش

شاید به‌اندازهٔ روش کلاسیک محبوب نباشد و به هر نوع لباس نیاید، ولی یکی از زیباترین مدل‌های دستمال جیب است. شکلی شبیه به مثلث دارند و با جنس کتان و رنگ سفید یا آبی روشن بسیار زیبا می‌شوند.
برای استفاده از این شکل دستمال، ابتدا دستمال را به شکل الماس رو به روی خود بگذارید. سپس آن را از وسط بر روی خودش تا کنید. دو گوشه را به سمت داخل ببرید تا شبیه به پاکت نامه شود و از سطح پایین در جیب خود قرار دهید.

دو گوش؛ تک و پیچیده

استفاده و درست کردن دستمال‌های دو گوش کمی پیچیده‌تر است. پس بهتر است از قبل کمی درست کردن آن را تمرین کنید.
برای استفاده از این شکل دستمال، ابتدا دستمال را شبیه به الماس و بدون تا روبه‌روی خود قرار دهید. دستمال را از وسط تا کنید ولی بر روی‌هم قرار ندهید، بلکه گوشه دستمال را کنار دیگری قرار دهید. سپس همانند پاکت نامه گوشه‌های کناری را داخل دستمال تا کنید و از انتهای دستمال در داخل جیب قرار دهید.

سه‌گوش

اگر در درست کردن دستمال‌های دو گوش خبره شدید، پس می‌توانید به سراغ مدل‌های سه‌گوش بروید. به این مدل، مدل تاج هم می‌گویند.
برای استفاده از این شکل دستمال، ابتدا دستمال را شبیه به الماس و بدون تا روبه‌روی خود قرار دهید. گوش پایینی را بر روی گوش بالایی قرار دهید ولی کمی آن‌ها را جابه‌جا کنید تا بر روی‌هم قرار نگیرند. دو گوش شما تا اینجا درست شد. گوش سمت چپ را به سمت بالا ببرید و در کنار دو گوش دیگر قرار دهید. گوش سمت راست را به سمت داخل ببرید تا دستمال به‌اندازهٔ عرض جیب شما شود. حالا آن را از انتها داخل جیبتان قرار دهید.

مدل پفی

این مدل کمی غیررسمی‌تر است ولی شاید از بقیهٔ مدل‌ها راحت‌تر به نظر برسد. برای دستمال‌های طرح‌دار شاید این مدل از همه بهتر باشد چرا که سطح بیشتری از دستمال نشان داده می‌شود.
برای استفاده از این شکل دستمال، ابتدا دستمال تا نخورده روبه‌روی خود بگذارید و با دو انگشت خود وسط آن را بگیرید و به سمت بالا بکشید. با انگشت شصت و اشارهٔ دست دیگرتان، دور دستمال حلقه درست کنید و به سمت پایین بکشید. لبه‌های دستمال را کمی بالا بیاورید و دستمال را در جیب خود قرار دهید طوری که فقط قسمت پف‌دار آن مشخص شود.
در آخر باید بگوییم که گاهی اوقات نباید بر اساس قوانین جلو رفت، می‌توانیم یک سری از قانون‌ها را بشکنیم و مدلی که دوست داریم را درست کنیم.
این مطلبی که ترجمه کرده‌ام در سایت بایکس منتشر شده است.