تا چند سال پیش ساعت‌های مچی خیلی محبوب نبودند. زمانی که ساعت‌های ارزان کوارتز که تولید ژاپن بودند، در دههٔ ۷۰ معرفی شدند بسیاری از کارخانه‌های ساعت سازی رو به تعطیلی نهادند؛ اما با چند حرکت هوشمندانه، سوییس توانست به قطب ساعت دنیا تبدیل شود و به جایگاه فعلی برسد.

امروزه ساعت‌ها هدف دههٔ ۵۰ را ندارند. امروزه وظیفه‌ی آن‌ها فقط نشان دادن زمان نیست. اپ‌ها و برنامه‌های بسیاری بر روری ساعت‌ها نصب شده‌اند که می‌توانند زمان را در کشورهای مختلف نشان دهند، تاریخ را بگویند و یا زمان خاصی را اندازه بگیرند. دانستن این‌ها قبل از عرضهٔ اسمارت فون‌ها هم ضروری بود.

اما دیگر ساعت‌ها فقط زمان را نمی‌گویند. آن‌ها قسمتی از تاریخ را بیان می‌کنند. بسیاری از ساعت‌هایی که امروزه می‌بینیم با هدف غواصی، پرواز و یا حتی سفر به ماه ساخته شده بودند. وقتی ساعتی می‌خرید در واقع قسمتی از تاریخ را خریده‌اید.

ساعت مچی

خیلی‌ها ساعت‌های مکانیکی را به عنوان ساعت‌های اصیل می‌شناسند. این ساعت‌ها با جنبش کوارتز، عرضهٔ اسمارت فون‌ها و نسل جدید ساعت‌ها شاید از مد افتاده باشند. بعلاوه اینکه آن‌ها دقت ساعت‌های کواتز را ندارند و معمولاً احتیاج به سرویس دارند که هزینهٔ آن از خریدن یک ساعت جدید کوارتز بیشتر است. از سال ۱۹۷۰ ساعت‌های کوارتز بیشتر بازار را پر کردند و ساعت‌های مکانیکی دیگر محبوبیت قبل را ندارند.

این را به یاد داشته باشید که ساعتی که ارزان‌تر است، ایراد و مشکلی ندارد. بیشتر هزینه‌ای که برای ساعت خرچ می‌شود به بدنه و جنس آن مربوط است. حواستان باشد که قیمت بالای یک ساعت دلیل و تضمین خوب بودن و با کیفیت بودن آن نیست.

شاید ساعت‌های مکانیکی سوییس به گفته بسیاری‌ فقط نتیجه آرامشی بوده که در نتیجه بی‌طرفی این کشور در قبال رویدادهای جهانی حاصل شده باشد. شاید اتفاقات بسیار زیادی در دنیای ساعتهای  مدرن امروزی افتاده باشد، شاید تب و تاب ساعت‌های هوشمند همه جا را فرا گرفته باشد و شایدهای بسیار زیاد دیگری در راه باشند؛ ولی آنچه که نباید از یاد برد، تاریخی‌ است که ساعت‌ های مکانیکی رقم زدند و در بسیاری از مواقع زینت بخش دستان ما بودند.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت بایکس منتشر شده.