یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها در آرایش و زیبایی داشتن پوست سالم، براق و زیبا است. برای داشتن پوست‌های زیبا و درخشان معمولاً یکی از انتخاب‌های اصلی خانم‌ها استفاده از کرم‌هایی است که اکثراً گران‌قیمت هم هستند. اما در این میان گزینه‌های گیاهی زیادی وجود دارد که می‌توان برای داشتن پوست خوب از آن‌ها استفاده کرد.
در ادامه به تعدادی از خوردنی‌های گیاهی می‌پردازیم که می‌توانند در داشتن پوست خوب و درخشان به شما کمک کنند.

پاپایا

یکی از کاربردهای گیاه پاپایا ضدعفونی و پاکسازی پوست است. این میوه با داشتن مقادیر زیادی ویتامین ث می‌تواند منبعی غنی برای درخشان و براق کردن پوست شما باشد. این گیاه علاوه بر این می‌تواند قرمزی پوست را به دلیل داشتن آنزیم‌های هضم‌پایین کمتر کند.

کفیر نارگیل

این نوشیدنی خوشمزه از تخمیر آب نارگیل با باکتری‌های مفید به دست می‌آید. مقدار کمی از کفیر نازگیل حاوی ۱۵ میلیون CFU پروبیوتیک است که سه برابر هر ماست کارخانه ای مفید است. این باکتری‌های مفید پوست را صاف و تمیز نگه می‌دارد و تجمع میکروب‌های پاتوران در این محصول آکنه روی پوست را از بین می‌برد.

کنجد

اگر پوست شما به دلیل زیاده روی در خوردن غذا خراب شده است، دانه‌های کنجد باعث می‌شود که براقی و نرمی پوستتان باز گردد. دانه‌های کنجد را اگر به همراه اسید اوریک، آمینو اسید و فیبر و پتاسیم استفاده کنید پوست را تغذیه کرده و تأثیر به سزایی خواهد داشت که توصیه می‌شود این دانه‌ها را باهر وعده غذایی مصرف کنید.

چغندر

این خوردنی باعث تحریک غدد لنفاوی شده و در نتیجه سلول‌های مرده را از بین می‌برد هم چنین جریان خون را تا ۴۰۰ برابر افزایش می‌دهد که باعث روشن شدن پوست و شادابی دوباره پوست می‌شود. هم چنین باعث کاهش کشش پوست شده و لایه پوست را سفت می‌کند.

لیمو

آبلیمو باعث حل شدن چربی زیر پوست شده و از بروز جوش روی پوست جلوگیری می‌کند. یک لیوان لیموناد باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان و روده می‌شود. روز خود را با یک لیوان آب جوش که چند قطره آبلیمو در آن ریخته‌اید شروع کنید. برای دفع مسمومیت بدن حداقل باید نصف آبلیمو در آب بچکانید. در رژیم غذایی خود از آبلیمو به همراه روغن زیتون که روی سبزیجات پخته شده ریخته‌اید استفاده کنید.

کلم قرمز

کلم قرمز حاوی آنتوسیانیز است یعنی همان دانه‌های بنفش که در بلوبری وجود دارد. این ماده باعث کاهش چروک پوست می‌شود. ویتامین ث کلم قرمز ۶ برابر کلم سبز است. این گیاه هم چنین حاوی سولفورانن است که سبب سم زدایی بدن می‌شود.

تخم کدو تنبل

اگر از آن دسته افرادی هستید که تخم کدو تنبل را فقط در فصل خودش میل می‌کنید اشتباه بزرگی می‌کنید زیرا این ماده غذایی حاوی زینک، ویتامین E، سولفور، امگا ۳ است که باعث تغذیه آبرسانی و شادابی پوست می‌شود. این ماده حتی قادر به از بین بردن لکه‌های صورت است.

آب گوجه فرنگی

روزتان را کنار ساحل و یا استخر می‌گذرانید؟ روز به این خوبی را با یک لیوان نوشیدنی گوجه فرنگی شروع کنید. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی شما را از صدمات اشعه UVA و UVB محفوظ می‌دارد. یک لیوان آب گوجه فرنگی مانند کرم ضد آفتاب با SPF5 عمل می‌کند.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت بایکس منتشر شده.