موجی از نرم افزارها که در این دوره و زمان ایجاد شده است باعث شده هر شرکت کوچک و بزرگی را در یک دو راهی تصمیم گیری قرار دهد؛ یا به خلاقیت داخلی خود اتکا کند و یا به دولوپرهای سوم شخصی اعتماد کند و به آن‌ها اجازه دهد اطلاعات و سیستم‌های خود را به اپلیکیشن‌های جذاب تبدیل کنند.
چطور می‌خواهید شرایطی را فراهم کنید که دولوپر‌ها از ابزارهای شما به شکلی جذاب و جدید استفاده کنند؟ در اینجا کمی به مشکل بر می‌خورید. دولوپرها افرادی با قوانین خاص هستند و بعضی اوقات کار کردن با آن‌ها مشکل است.
روش‌های زیر بهترین‌ راه‌هایی هستند که می‌توانید مجموعه‌ی دولوپر‌های شرکت خود را بسازید.

ایجاد استراتژی API

API‌ها معمولا برای سرویس دهی به مخاطبان ارائه نمی‌شوند. آن‌ها بیشتر برای اهداف داخلی و پیشبرد هدف یا اهدافی برای پروژه‌ی شما ایجاد می‌شوند.
API شما محصول شماست. زمانی که محصولی را تولید می‌کنید باید راهی را برای دسترسی مصرف کننده به آن نیز فراهم کنید. برای این کار یا درست برنامه ریزی کنید و یا اصلا وارد این بازی نشوید. بهترین کار این است که در این باره با یک سرویس مدیریت API شریک شوید. آن‌ها به شما در تحلیل رفتار کاربران جدید، رسیدگی به صورتحساب‌ها و نظارت بر عملکردها کمک خواهند کرد. از آن جایی که کیفیت کار شما در تجارت آن‌ها تاثیر گذار است، ممکن است برای شما پیشنهاداتی هم داشته باشند که در کارتان تاثیرگذار باشد.

کارکنان

سعی کنید تیم مناسبی را جمع کنید، تیمی شامل اعضای خبره و متخصص در هر امور.
برای استخدام این افراد دقت لازم را به عمل آورید. هوشمندانه آن‌ها را انتخاب کنید. مطمئن شوید آن‌ها در زمینه‌ی کاری خود مشتاق و اطلاعات لازم را دارا هستند. آینده‌ی شرکت شما به این افراد و به کارایی این افراد بستگی دارد. پس برای این کار وقت بگذارید و به بازخورد‌های آن‌ها گوش دهید و توجه کنید.

بخش دولوپر را قوی کنید

بخش دولوپر
برای ساخت یک بخش قوی برای تیم دولوپر بهتر است به شکل زیر عمل کنید.

صفحه اختصاصی دولوپر

این بخش معمولا در بخش developer.yourdomain.com قرار دارد و باید مرتبا با سایت شما در ارتباط باشد. در این بخش باید توضیح دهید که ابزار‌های شما به چه کاری می‌آیند و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
مساله‌ی زیبایی شناسی را نادیده نگیرید. قسمت signup را ساده طراحی کنید تا دولوپرها به راحتی و با سرعت بتوانند به ابزارهای شما دسترسی پیدا کنند.

مستند سازی و داکیومنت کردن

دولوپرها قرار است توسعه دهند، پس آن‌ها را با داکیومنت‌های ناقص به حال خود رها نکنید. با دقت همه چیز را یادداشت کنید، موارد حساس و مهم و همچنین خطاها را توضیح دهید. مخاطب شما به محض عدم دریافت پاسخ مناسب، رهای‌تان می کند.

کانال‌های ارتباطی

دولوپرها معمولا صریح هستند و عادت دارند سوالات خودشان را با توجه به قوانین خودشان و به صورت عمومی بیان کنند و انتظار دارند جواب سریع و صریحی هم دریافت کنند.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که در یک محیط اجتماعی فعال باشید تا دولوپرها در آنجا گردهم بیایند و درکنار هم بتوانند به تیم شما کمک کنند. برای سوالاتی که از شما در توییتر، استک اور فلو و … پرسیده می‌شود، آماده باشید.

نمونه کد

دولوپرها دوست دارند پروژه‌های‌شان خیلی سریع به نتیجه برسد و مورد استفاده واقع شود و این باعث می‌شود از استفاده کردن از ابزارهای شما لذت بیشتری ببرند. شما می‌بایست  API wrappers، quickstarts و کد drop-in را برای نمونه داشته باشید تا آن‌ها آماده شروع به کار باشند.
میزبان آن‌ها در GitHub باشید تا آن‌ها بتوانند با همکاران خود در ارتباط باشند.

تقدیر کردن

دولوپرها دوست دارند کارشان دیده شود و بدانند زحماتشان به هدر نمی‌رود. اگر بر روی API خود بتوانید از تلاش و کار آن‌ها قدردانی کنید، بسیار پسندیده خواهد بود.
گالری درست کنید، موفقیت‌های گذشته را پررنگ‌تر جلوه دهید و نتیجه‌ی کارها را در معرض دید همگان قرار دهید.

در آخر

API شما قرار نیست به تنهایی برای شما به بازار تبدیل شود. برای هر تکنولوژیی که ممکن است برای مردم جذاب باشد کنفرانس‌ها، جلسه‌ها و … وجود دارد. سعی کنید توجه‌ها را به سمت خود جلب کنید. بهترین‌ها را برای انجام کارها انتخاب کنید و پس از آن از همه بخواهید حاصل دست آورد تیم شما را ببینند.
در آخر به یاد داشته باشید که صداقت و شفافیت از اصول کار با دولوپرهاست.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.