بیشتر مردم رویایشان داشتن یک کار مطمئن از ساعت ۹ تا ۵ بعدازظهر و در نهایت بازنشسته شدن است. برای خیلی از ماها مخصوصا نسل‌های جدید، این یک کابوس است!
فکر کردن درباره‌ی اینکه بخواهیم برای کس دیگری کار کنیم وکارمان هم تمام وقت باشد، کمی ناراحت کننده است.
با تمام این اوصاف بازم هم می‌توانید تجارت خود را آغاز کنید در حالی که درگیر کاری تمام وقت نیز هستید. فقط باید تصمیم‌ها و نیت‌هایتان را برای خود تبیین کنید و به خود انگیزه بدهید. بعضی از این نیت‌ها می‌توانند به شکل زیر باشند:

  • من قصد دارم کار تمام وقتم را فقط تا شش ماه آینده ادامه دهم.
  • باید در روش زندگی خودم تغییراتی ایجاد کنم و مخارج خود را کم کنم تا زمانی که از کار خود استعفا دادم برای مدتی پس انداز داشته باشم.
  • قصد دارم زمانی که از سر کار به خانه آمدم ۲ ساعت زمان صرف خانواده‌ام کنم سپس ۳ تا ۴ ساعت زمان را صرف کار کردن بر روی تجارت جدیدم کنم.
  • قصد دارم زمانی که از محل کارم خارج شدم درباری کار تمام وقتم هیچ فکری نکنم.

با تکرار کردن این تصمیم‌ها می‌توانید تمرکز بیشتری بر روی کار جدید خود داشته باشید.
زندگی جدید کارآفرینانه بعد از اتمام کار تمام وقت
یکی از نیت‌های مهم‌تان برای شروع تجارت جدید، تغییر روند زندگی بعد از اتمام کارتان است. خیلی‌ها دوست دارند بعد از کار ۵-۹شان به خانه بیایند، تلویزیون ببینند، وقتشان را سپری کنند و دوباره روز جدیدی را شروع کنند.
اما اگر می‌خواهید تجارت خود را شروع کنید باید این روند زندگی را تغییر دهید. باید مطمئن شوید که تلاش کافی و زمان لازم را بعد از کارتان برای تجارت جدیدتان صرف می‌کنید. تنبلی کردن و وقت تلف کردن نمی‌تواند شما را برای فرار از کار تمام وقت‌تان کمک کند.
نکات و روش‌های زیر می‌تواند شما را برای رسیدن به این مقصد کمک کند:
کم کم شروع کنید
سعی نکنید از همان هفته‌ی اول برنامه‌ی خود را پیاده کنید، چرا که هیچ وقت نمی‌توانید آن را عملی کنید. کم کم در روش زندگی‌تان تغییر ایجاد کنید. هفته‌ی اول از نیم ساعت، یک ساعت شروع کنید و در هفته‌ی دوم به این زمان اضافه کنید.
همه‌ی ما دوست داریم سریال یا برنامه‌ی محبوبمان را ببینیم، اما با نشستن و سریال دیدن نمی‌توان تجارت جدید راه انداخت.
خانواده در اولویت است
خانواده
سریع به خانه بیایید و زمانی را صرف خانواده‌‌ی خود کنید. اگر ساعت ۶ بعد از ظهر به خانه می‌رسید، یک ساعت زمان صرف خانواده‌ی خود کنید که شامل تلویزیون و کامپیوتر و دیگر وسایلی که مربوط به تکنولوژی است، نشود. قدم زدن، غذا درست کردن و ورزش کردن می‌تواند از جمله‌ی این فعالیت‌ها باشد.
در زمان کار تمام عوامل حواس پرتی را از بین ببرید
در زمان کار بر روی تجارت جدیدتان (که ممکن است از ساعت ۸ تا ۱۱ باشد)، فقط بر روی آن تمرکز کنید. موبایلتان را سایلنت کنید. تمام تب‌ها و پنجره‌های گوگل کروم را ببندید. ایمیل خود را ببندید و فقط در صورتی که برای کار جدیدتان به آن نیاز دارید، آن را چک کنید. این ساعت‌های محدود را فقط بر روی کارتان تمرکز کنید.
شاید داشتن برنامه در ساعات پایانی روز برای شما سخت باشد، اما چاره‌ای نیست. اگر شما از کار تمام وقت خود ناراضی هستید مجبورید چند ماهی در ساعات پایانی روز هم سختی بکشید. اما اگر طبق برنامه پیش بروید همه چیز درست خواهد شد.
اهداف واقع گرایانه‌ی روزانه، هفتگی و ماهانه تبیین کنید
حالا که ساختار کار خود را مشخص کردید و برای آن برنامه ریزی کرده‌اید، وقت آن است که اهداف خود را برای رسیدن به تجارت جدیدتان مشخص کنید. یکی از بهترین راه‌های حرکت در این مسیر، ایجاد اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه است.
اهداف روزانه بیشتر اهداف کوچک شما و یا همان کارهای روزانه‌ای است که می‌بایست انجام دهید. هر بعداز ظهر اهداف و کارهایی که باید تا پایان آن شب به انجام برسانید را مشخص کنید. ۵ دقیقه از وقتتان را صرف نوشتن این اهداف بر روی کاغذ کنید. بله! کارهای خود را بنویسید که در صورت انجام دادن آن‌ها، هر کدام را خط بزنید. خط زدن کارها حس خوبی به انسان می‌دهد!
اهداف هفتگی کمی بزرگ‌ترند و شامل کارهایی می‌شوند که نمی‌توان یک روزه انجام‌شان داد. بعضی از این اهداف می‌تواند اینگونه باشد:

  • طراحی و توسعه‌ی مراحل مختلف محصول/سرویس/وبسایت
  • جمع آوری فیدبک‌های آشنایان و دوستان در مورد ایده‌تان
  • ارتباط عمومی و تلاش برای مطرح کردن ایده‌تان
  • فروش محصول یا سرویس و تلاش برای بهتر کردن فرآیند فروش
  • یک هفته استراحت برای رفع خستگی

باید این اهداف و کارها را بنویسید و به محض انجام دادن هریک آن را خط بزنید. مشکلی هم پیش نمی‌آید اگر مقداری از آن‌ها برای هفته‌ی بعد بماند.
اهداف ماهانه، بزرگ‌تر هستند و شاید شما مجبور باشید آن‌ها را برای ۲ ماه، ۳ ماه و یا حتی یک سال طرح ریزی کنید. شاید احمقانه به نظر بیاید که بخواهید هدفی را برای یک سال آینده در نظر بگیرید. اما مطمئن باشید این کار برای رها کردن کار تمام وقت‌تان در۶ ماه آینده موثر خواهد بود.
ممکن است اهداف ماهانه‌ی شما یا همان اهداف بلند مدت، این گونه باشد:

  • ماه اول: درست کردن نمونه محصول، شروع به کار وب سایت، و دریافت فیدبک از گروه‌های اولیه‌ی کاربران
  • ماه سوم: فروش عمومی محصول یا سرویس
  • ماه ششم: پس انداز مناسب پول برای زمان ترک کار ۵-۹تان
  • ماه دوازدهم: استخدام مسئول فروش، مسئول رسیدگی به مشتریان و شروع بازاریابی و تبلیغات

برنامه ریزی
تعیین کردن هدف ممکن است در وهله‌ی اول برایتان عجیب و سخت باشد، اما مثل خیلی از چیزهای دیگر با تمرین بهتر خواهد شد. نوشتن کارتان را آسان می کند، باعث می‌شود تمرکزتان بر روی کارها بیشتر شود و تلاش کنید اهدافتان را تکمیل کنید.
اینکه بخواهید تجارت جدیدی را آغاز کنید در حالی که کاری تمام وقت هم دارید، کار سختی است اما انجام پذیر است.
با انجام مراحلی که گفتیم، می‌توانید در آینده‌ای نه چندان دور تجارت مختص به خودتان را داشته باشید، برای خودتان کار کنید و حتی کارتان تبدیل به تفریح‌تان شود.
 
این مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.