داشتن و بررسی لیست اهداف بلندمدت در کسب و کارتان از کلیدهای موفقیت است.

مهم نیست که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده‌اید و یا اینکه یک تجارت حرفه‌ای را در دست دارید، داشتن و بررسی لیست اهداف بلندمدت در کسب و کارتان از کلیدهای موفقیت است. شاید فردی باشید که با وجود ایده‌ها و اهداف متفاوت در سرتان، تعیین یک یا چند هدف بلندمدت برای مسیر تجاریتان کار سختی باشد. چطور می‌خواهید بفهمید که کدام هدف تأثیر مثبت و معناداری در کسب و کارتان دارد؟ نیازهای شما را در نظر می‌گیرد و شما را به موفقیت بلندمدت می‌رساند؟ اگر شما هم درگیر این هستید که هدف بلندمدت موفقیت‌آمیزی را انتخاب کنید، مخصوصاً اگر کسب و کار کوچکی دارید و به فکر رشد آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید.

چگونه برای کسب و کار خود اهداف بلندمدت تعیین کنیم؟

اهداف بلندمدت برای یک کسب و کار کدام است؟

افزایش فروش

افزایش فروش باید در صدر لیست اهداف بلندمدت هر کسب و کاری باشد. وقتی تصمیم به شروع کسب و کاری کرده‌اید، باید به فکر رشد سال به سال آن هم باشید؛ باید کمی به فکر پول درآوردن هم باشید.
معیاری را که بتوان آن را سنجید، به همراه یک عدد (جایگاه) انتخاب کنید. مثلاً برای خود این هدف را تعیین می‌کنید که تا پایان سال آینده تعداد مشتری‌های خود را افزایش دهید؛ یک هدف ماهانه برایش تعیین کنید. افزایش مشتری به افزایش درآمد کسب و کارتان نیز می‌انجامد، پس شاید بهتر باشد برای درآمد خود نیز هدفی تعیین کنید. به یاد داشته باشید هدفتان باید قابل سنجش باشد. پس تعیین کنید منظورتان از افزایش یعنی چه مقدار. در واقع هدفتان باید اسمارت باشد. در مطلب تعیین اهداف مفصلاً در مورد انتخاب و تعیین هدف و نحوه رسیدن به آن توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم آن مطلب را نیز مطالعه کنید.

شناخت برند

یکی دیگر از اهداف بلندمدتی که باید برای کسب و کار خود در نظر بگیرید، بالا بردن آگاهی و شناخت برندتان است. این چیزی نیست که یک شبه به‌دست بیاید؛ فرآیندی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. اینکه در جامعه خود به راحتی شناخته شوید، به راه طولانی‌ای برای جذب مشتری جدید و نگه داشتن مشتریان قدیمی نیاز دارد. شما برای پول سخت کار می‌کنید، بقیه دنیا هم همین‌طور. وقتی افراد قصد خرید داشته باشند، ترجیح می‌دهند که پولشان را صرف برندی کنند که می‌شناسند.
فعالیت‌هایی که در شبکه‌های احتماعی انجام می‌دهید، شرکت در فعالیت‌ها، جلسه‌ها و رویداد به همراه استند لوگوی شرکتتان به شما کمک می‌کند تا کم‌کم به هدف شناخت بیشتر در جامعه دست پیدا کنید.

برای خود اعتبار جمع کنید

اهداف بلندمدت فقط در حلقه اقتصادی جای نمی‌گیرند. باید برای خود اعتبار خلق کنید و این جزو اهداف بلندمدت‌تان باشد. باید بتوانیداعتبار مشتریان را جذب کنید. وارد دنیای بلاگرها و کسب و کارهای محلی شوید و با سرویس‌ها و خدمات خود با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر با سایرین ارتباط خوبی داشته باشید، رضایت مشتریان خود را جذب می‌کنید. پس شاید بار سنگین این بخش به دوش خدمات مشتریان باشد. پس خدمان مشتریان خود را تقویت کنید.

افزایش دنبال‌کننده‌های شبکه‌های اجتماعی

این روزها، مردم بیشتر اطلاعات خود را فقط از آنچه که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، دریافت می‌کنند. اگر حضور خوب و قدرتمندی در شبکه‌های اجتماعی مختلف نداشته ندارید، الآن زمان آن رسیده است که روند خود را تغییر دهید.
رشد در شبکه‌های اجتماعی کمی زمان‌بر است، اما نتیجه‌ای که در بر دارد، ارزش زمان و انرژی‌ای را که گذاشته‌اید خواهد داشت. با پلت‌فرم‌هایی که با آنها آشنایی بیشتری دارید آغاز کنید؛ مثل اینستاگرام، فیس‌بوک. در زمان شروع این مرحله، پیشنهاد می‌کنیم از پلت‌فرم‌های ناآشنا استفاده نکنید که استرس کار با آن هم به فشارهای کاریتان افزوده شود.
قدم بعدی چیست؟ این یک سناریوی «اگر بسازیم، خودشان می‌آیند» نیست؛ باید صفحه‌ها و حساب‌های مجازیتان را تبلیغ کنید و توسعه دهید. از دکمه‌های «follow» در وبسایت یا بلاگ خود استفاده کنید. در ایمیل‌های خود از لینک‌هایی شبکه‌های اجتماعیتان استفاده کنید و کاربر را به سمت این شبکه‌ها بکشانید. در شبکه‌های اجتماعی مختلف دیگر حساب‌های مجازی خود را تبلیغ کنید. مثلاً کمپینی در اینستاگرام راه انداخته‌اید. در فیس بوک خود پستی را منتشر کنید و از کاربران بخواهید به صفحه اینستاگرامتان بروند.

قرارگرفتن در صفحه اول گوگل

این کار برای افراد زیادی بسیار سخت است. تصور کنید در صفحه اول گوگل که معمولاً برندهای جهانی و معروف را می‌بینیم، برند و تجارت کوچک ما هم قرار بگیرد. این کار بسیار سختی است؛ شاید کمتر از ۱۰ درصد از کسب و کارها به این درجه برسند. بنابراین این کار حتماً باید درلیست اهداف بلندمدت شما قرار بگیرد. وب‌سایتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است و کلمات کلیدی آن با محتوای سایت هم‌خوانی داشته باشد، از جمله راه‌های رسیدن به این مرحله است.

میزابانی از رویدادهای مختلف

شاید به نظر بیاید که رویدادها در فهرست اهداف کوتاه‌مدت قرار دارند، اما این موضوع به این بستگی دارد که شما قصد دارید چه چیزی را ارزیابی کنید و اندازه بگیرید. اگر هدف شما این است که یک رویداد موفق را برگزار کنید، بله این جزو اهداف کوتاه‌مدت شما جای می‌گیرد. اما رویدادها بر روی اهداف بلندمدت شما هم تأثیر می‌گذارند.
می‌توانید تمرکز خود را بر روی یک رویداد بگذارید و یا به فکر برگزاری یک سری رویداد با اهداف بازاریابی باشید تا آگاهی برند خود را افزایش دهید، درآمد را بیشتر کنید و رابطه خود را با مشتریان مستحم‌تر کنید. با حفظ علاقه مشتریان در یک دوره طولانی و تلاش برای اینکه آنها را در این رویدادها ببینید، یعنی ارزش بیشتری برای آنها خلق می‌کنید.
اجرای هر کدام از این اهداف برای کسب و کار شما زمان می‌برد. شاید یک سری، مثل بودن در صفجه اول گوگل یا افزایش دنبال‌کننده ماه‌ها زمان ببرد و اهداف افزایش فروش و اعتبار سال‌ها. کلید اصلی این است که برنامه بازاریابی قوی و تأثیرگذاری داشته باشید. اهداف واقع‌گرایانه و در عین حال چالش برانگیز ایجاد کنید و قدم‌های کوچک برای رسیدن به آن‌ها را پیدا کنید.
منبع: thrivehive