شاید برای شما هم پیش آمده باشد که جلوی کامپیوتر خود نشسته باشید و ناگهان متوجه شوید چراغ وب‌کم شما روشن است. چیزی شما را نگاه می‌کند. اما چی؟ اسکایپ شما فعال نیست و مرورگر خود را هم برای اطمینان بسته‌اید. چراغ وب‌کم همچنان روشن است. چه چیزی از وب‌کم شما استفاده می‌کند؟

اول از همه: از استیکر استفاده کنید

بیایید از یک راه حل ساده که ربطی هم به تکنولوژی ندارد، استفاده کنیم. اگر دوربین وب‌کم شما روشن است و شما دلیل آن را نمی‌دانید یعنی ممکن است کسی شما را می‌بیند ، از برچسب یا استیکر استفاده کنید و روی دوربین را بپوشانید. ممکن خیلی زیبا نباشد اما کار شما را راه می‌اندازد.

خیلی خودتان را درگیر نوع و زیبایی استیکرها نکنید. فقط با هرچیزی که دم دستتان است و به کارتان می‌آید روی دوربین را بپوشانید.

Process Explorer
را دانلود و اجرا کنید
برای اینکه بفهمید چه چیزی از وب‌کم شما استفاده می‌کند، لازم است ابزاری به نام Process Explorer را از سایت گردو دانلود کنید. این برنامه متعلق به مایکروسافت است و جزو مجموعه‌ ابزارهای متخصصین آی‌تی قلمداد می‌شود.

Process Explorer را دانلود و نصب کنید. حتی می‌توانید این برنامه را مستقیما از سرور اجرا کنید که یکی از سریع‌ترین راه‌های شروع Process Explorer است.
پیدا کردن اسم دوربین
شما می‌بایست نامی که کامپیوترتان برای دوربین شما انتخاب کرده است را بدانید. Device Manager را باز کنید (در ویندوز ۷: در منوی استارت جستجو کنید؛ در ویندوز ۸.۱: در نوار Charms جستجو کنید) و در آن لیست وب‌کم را پیدا کنید:

بر روی وب‌کم دوبار کلیک کنید و به تب Details بروید.

در قسمت کشویی Property، Physical device object name را کلیک کنید. سپس کلیک راست کنید و عبارت مربوط به value را کپی کنید:


برنامه‌ای که از وب‌کم شما استفاده می‌کند را پیدا کنید

حالا به پنجره‌ی Process Explorer بروید (یا اگر Process Explorer باز نیست آن را اجرا کنید) و Ctrl+F را بزنید. در physical device object name پیست کنید و اینتر را بزنید. بعد از تمام این‌ها باید چیزی شبیه به این را داشته باشید:

در اسکرین شات بالا فقط اسکایپ وجود دارد که یعنی جای نگرانی نیست، فقط کافی است از اسکایپ خارج شوید و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر چیز دیگری بود باید در Process Explorer راست کلیک کنید وKill Process را کلیک کنید.


اپلیکیشن‌ مخرب را پاک کنید و کامپیوتر خود را اسکن کنید

اگر این برنامه‌ای که شناسایی شد به خودی خود در کامپیوتر شما وجود داشت، می‌بایست آن را پاک کنید. می‌توانید از فیچرهای حذف در ویندوز استفاده کنید و یا از Your Uninstaller استفاده کنید.
در آخر بهتر است همیشه کامپیوتر خود را اسکن کنید و آنتی ویروس خوبی داشته باشید تا کمتر دچار چنین مسائلی شوید.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت گردو منتشر شده.