اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است. نوع عکسهایی که میگذارید میتواند تفاوت شما را با دیگر کاربران مشخص کند و باعث شود دنبال کنندگانتان افزایش یابد.
کار سخت شما با گرفتن عکسهای زیبا تمام نمیشود. توضیحات زیر عکس یا همان کپشن عکستان صدای عکس شماست که باید به بهترین نحو نوشته شود.
در اینجا میتوانید درباره تصویرتان توضیح دهید، از دنبال کنندگان خود بخواهید کاری را انجام دهند، بنابراین به کپشنها بیتفاوت نباشید تا دنبال کنندههای خود را از دست ندهید.
در این یادداشت وبلاگ Southern Tide Media میخواهیم به شما کمک کنیم تا کپشنهای بهتری برای عکسهای خود در اینستاگرام بنویسید.
۸ راه برای نوشتن کپشن خوب در اینستاگرام
۱) پیشنویس داشته باشید
خیلی وقتها پیش آمده که عکسی را پست کردهایم و بعد از مدتی کپشنی خوب و مناسب به ذهنمان خطور کرده است. چه باید کرد؟
بهترین کار این است که در پست کردن عکسها عجله نکنید. ایدههای خود را برای نوشتن کپشن یادداشت کنید. سر فرصت و با آرامش کامل کپشن مناسب را انتخاب کنید.
۲) مهمترین نکته را اول بنویسید
درست است که تا ۲۲۰۰ کاراکتر میتوانید در کپشنهای خود بنویسید، اما باید دقت کنید که بعد از نوشتن ۳ تا ۴ خط کلمه “more” نمایش داده میشود.
این به معنای آن نیست که باید کپشنهای خود را کوتاه بنویسید، بلکه سعی کنید نکات مهم و جذاب را در همان چند خط ابتدایی بیاورید تا مخاطب را تشویق به خواندن ادامه آن کنید و هشتگها و منشنها و اطلاعات بیشتر را در انتهای کپشن بیاورید.
۳) مخاطبان خود را تشویق به انجام کاری کنید
بهترین راه برای اینکه عکسهایتان بیشتر به اشتراک گذاشته شود، استفاده از CTA در کپشن است. میتوانید از فعلهای امری استفاده کنید و یا به مخاطب بگویید کاری را انجام دهد.
میتوانید از ایدههای زیر استفاده کنید:
-
سوال بپرسید
مردم را تشویق کنید تا تجربیات خود را به صورت کامنت مطرح کنند. میتوانید از این استراتژی استفاده کنید تا سیاستهای اینستاگرام خود را شکل دهید و درگیری مخاطبان را با پستهایتان بیشتر کنید.
- لینک در بیو
از مخاطبان خود بخواهید تا در لینکی که در بیوگرافی خود نوشتهاید، استفاده کنند. مثلا میتوانید آخرین پست وبلاگتان یا ویدوئویی در یوتیوب و پادکست و … را به صورت لینک در بیوگرافی خود قرار دهید و در پستی از کاربران بخواهید از آنها دیدن کنند.
- از مردم بخواهید دوستان خود را تگ کنند
مخاطبان خود را تشویق کنید تا دوستان خود را زیر پستهایتان تگ کنند تا با برند شما آشنا شوند.
- از مردم بخواهید تا در مسابقهای شرکت کنند
مسابقهها درگیری زیادی را با صفحه و پست شما ایجاد میکند و برندتان را بیشتر مطرح میکند.
خیلی راحت از مردم بخواهید تا عکسهایشان را پست کنند و از هشتگ شما استفاده کنند تا بتوانند در مسابقهای که برنامهریزی کردهاید شرکت کنند.
میتوانید در کپشن عکستان قوانین مسابقهتان را هم ذکر کنید تا کسانی که مشتاق به شرکت در آن هستند، بتوانند در مسابقه شرکت کنند.
۴) خود را به ۰-۴ هشتگ محدود کنید.
هشتگها در اینستاگرام همانند توییتر و فیسبوک عمل میکنند. آنها به نوعی پستهای کاربران را به هم وصل میکنند. تا وقتی که حساب شما قفل نباشد، هر کسی که هشتگی را جستجو کند ممکن است پست شما را هم که آن هشتگ را دارد، ببیند.
اما: زیاد از هشتگ استفاده نکنید.
استفاده از هشتگ زیاد در پستهایتان میتواند حس اسپم بودن را به کاربران بدهد. هشتگهای خود را محدود کنید تا بیشتر توجهها را به سمت خود جلب کنید.
از هشتگها در انتهای کپشن استفاده کنید.
سعی کنید هشتگها را در انتهای کپشنتان قرار دهید، مگر آنکه هشتگ به صورت معمولی در جملهتان قرار بگیرد.
اگر میخواهید هشتگهای محبوب را برای پستتان بنویسید، میتوانید از پیشنهادات اینستاگرام هم استفاده کنید.
۵) برند خود را با جریان اینستاگرام هماهنگ کنید
هر شبکه اجتماعی آهنگ و جریان خاص خود را دارد. شاید استفاده از اصطلاحات تخصصی در لینکداین کاربردی باشد، اما این روش در اینستاگرام کاربردی ندارد. بهترین پستهای اینستاگرام لحنی خودمانی و سرگرم کننده دارند و نشان دهنده جنبههای خوب برند شما هستند.
برندهایی که آهنگ جدیتری دارند، سعی کنند با لحن خود صداقت و اعتماد مخاطب را جذب کنند.
از طرفی هم سعی کنید لحن و آهنگ همیشه ثابت باشد. اندازه پاراگرافها ثابت باشد تا برند شما با این مشخصات در ذهن مخاطب نقش ببندد.
دوست دارید کپشنهای طولانی بنویسید و یا به کوتاه نویسی علاقه دارید؟ میخواهید در زیر پستهایتان داستانی را نقل کنید و یا میخواهید دستور تهیه چیزی را بدهید.
۶) از ایموجی استفاده کنید
ایموجیها بر روی بیشتر تلفنهای هوشمند وجود دارند. میتوانید از طریق آنها به کپشنهای خود شخصیت و احساس ببخشید. برندهای زیادی در کپشنهای خود از ایموجی استفاده میکنند، حتی برندهایی که لحن جدی دارند.
میتوانید از ایموجیها در ابتدای کپشن استفاده کنید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.
همچنین میتوانید از آنها در وسط نوشتههای خود استفاده کنید و جایگزین کلمههای خاصی بکنید.
۷) دیگر شبکههای اجتماعیتان را تبلیغ کنید
میتوانید دیگر حسابهای خود را در دیگر شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید. این راه بسیار خوبی است که به مخاطبان خود نشان دهید در دیگر شبکههای اجتماعی هم فعالیت دارید. مثلا شاید بخواهید کمپینی را که در توییتر راه انداختهاید را در اینستاگرام تبلیغ کنید تا کاربران توییتر در اینستاگرام هم بتوانند در این کمپین شرکت کنند.
۸) اگر شک دارید، کوتاه بنویسید
طول کپشنهایتان بسته به برند و عکستان دارد. مثلا اگر میخواهید دستور تهیه غذایی را بنویسید، پس اشکالی ندارد کپشن طولانی داشته باشید.
اما اگر هنوز هم نمیدانید قرار است آهنگ حساب اینستاگرامتان چگونه باشد، بهتر است کپشنهای کوتاه و مختصر بنویسید.
همان طور که پستهای مختلف را در حساب خود میگذارید، توجه داشته باشید که کدام عکس و کپشن توجه بیشتری از کابران را به خود جلب کرده است. سعی کنید سلیقه کابران خود را پیدا کنید و بر طبق آن جلو بروید.