همهٔ متخصصان زیبایی یک سری توقعات از مراجعه کنندگان خود دارند و از آن‌ها می‌خواهند یک سری کارها را انجام ندهند. متخصصان پوست هم از این قاعده مستثنی نیستند. یک سری عادت‌ها و رفتارها هستند که متخصصان پوست از ما می‌خواهند آن‌ها را انجام ندهیم. ما در اینجا می‌خواهیم به ۶ مورد آن اشاره کنیم.

۱. سیگار را ترک کنید

سیگار برای سلامتی شما بسیار مضر است و تأثیر وحشتناکی بر روی پوست شما دارد. وقتی شما سیگار می‌کشد پوستتان را از اکسیژن محروم می‌کنید و پوستتان ناهموار می‌شود و حتی رنگ آن به زردی می‌رود. بعلاوه کشیدن سیگار موجب می‌شود دور دهان و دور چشمانتان جوش بزند. این ماده باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تضعیف و اگر پوست دچار آسیب شود، خیلی دیر درمان شود.

۲. بدون شسشتن صورتتان نخوابید

شستن صورت در هر شبانه روز یکی از قسمت‌های ضروری مراقبت از پوست است که خیلی‌ها آن را نادیده می‌گیرند. افراد بسیاری هستند که به دلیل خستگی زیاد این کار را انجام نمی‌دهند. باید توجه داشته باشید که شستنن صورت باید از جمله اولویت‌های شما قبل از خواب باشد. در طول روز آلودگی، کثیفی، محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی بر روی لایه‌های پوست شما قرار می‌گیرد و واجب است که قبل از خواب آن‌ها را از روی پوستتان پاک کنید. اگر پوست خود را درست پاک نکنید و مواد آرایشی را از روی آن پاک نکنید، پوستتان کم کم خشک، قرمز و حساس می‌شود. بعلاوه محصولات مراقبت از پوست هم نمی‌توانند به درستی عمل کنند. پس به یاد داشته باشید که پایهٔ یک پوست خوب، شستن شبانهٔ آن است.

۳. از محصولات اشتباهی استفاده نکنید

یکی از چیزهایی که متخصصان پوست و زیبایی را اذیت می‌کند، استفادهٔ مراجعه کننده‌های آن‌ها از محصولات غلط و اشتباه است. گاهی اوقات افراد نمی‌دانند پوستشان در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد و محصولی اشتباه را استفاده می‌کنند. در این جور مواقع متخصصان زیبایی و پوست به کمک آن‌ها می‌آیند. دیگر افراد از محصولی استفاده می‌کنند که مادرشان، دوستشان و یا فردی مشهور استفاده کرده است و به آن‌ها توصیه و پیشنهاد کرده‌اند. گاهی اوقات هم از محصولاتی استفاده می‌کنند که در حراج هستند و قیمت مناسبی دارند.

قرار نیست هر ماده‌ای برای همه یک جور تأثیر بگذارد و قرار نیست هر ماده‌ای که شرکتی تبلیغش را می‌کند دقیقاً همان تأثیر را بگذارد. قبل از اینکه محصولی را بخرید مطمئن شوید که به درد پوستتان می‌خورد و مناسب پوست شما هست یا خیر.

۴. از محصولی به محصول دیگر نروید و با این وجود توقع معجزه هم نداشته باشید

محصولات مراقبت از پوست به زمان نیاز دارند تا تأثیر خود را بگذارند. در بعضی مواقع باید ۳ ماه منتظر بمانید تا بفهمید این محصول مناسب پوست شما هست یا خیر. پریدن از یک محصول به محصول دیگر هیچ کمکی به پوست شما نمی‌کند. صبور باشید. توقع نداشته باشید که ماده‌ای که مصرف می‌کنید یک شبه تأثیر خود را نشان دهد و پوستتان کامل تغییر کند. اگر آکنهٔ خود را درمان می‌کنید شاید در روزهای ابتدایی پوستتان بدتر هم بشود. پس وقتی از محصولی استفاده می‌کنید، زمان لازم را هم به آن بدهید. مگر اینکه پوستتان نسبت به آن ماده حساسیت نشان دهد. قانون ۳ ماه را فراموش نکنید.

۵. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در حق پوست خود بکنید، استفاده نکردن روزانه از کرم ضد آفتاب است. این کار باعث می‌شود به مرور زمان جوش و لک‌های قهوه‌ای بر روی پوستتان ظاهر شود. در بدترین حالت هم ممکن است دچار سطان پوست شوید. با توجه به تنوع کرم‌های ضد آفتاب که برای انواع پوست‌ها وجود دارد، هیچ بهانه‌ای برای نزدن آن نیست. زدن کرم ضد آفتاب باید یکی از کارهای روزانهٔ شما باشد.

۶. با جوش‌های خود بازی نکنید

یکی از راحت‌ترین راه‌های آسیب رساندن به پوست، بازی کردن و ترکاندن جوش‌هایتان است. شاید وقتی جوش می‌زنید خیلی مشتاق باشید سریع آن را بترکانید، ولی هرگز این کار را نکنید. این کار باعث می‌شود جوش‌ّهایتان بدتر شود و دیرتر خوب شود.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت بایکس منتشر شده.