پروژه‌ی تشخیص چهره‌ی فیس بوک همانند مغز انسان بسیار دقیق کار می‌کند. DeepFace می‌تواند با دقت ۹۷.۲۵ درصد تشخیص دهد که آیا دو تصویر دارای چهره‌ی یکسان هستند یا خیر. همین کار را مغز انسان با دقت ۹۷.۵۳ درصد انجام می دهد. دیپ فیس در حال حاضر فقط یه پروژه‌ی تحقیقاتی است اما در آینده به فیس بوک در زمینه‌ی تشخیص چهره کمک خواهد کرد. یکی از قدرت‌های فوق العاده‌ی این نرم افزار که فیس بوک شدیدا به دنبال آن است زیر نظر گرفتن چهره‌ی شما در دنیای وب و حتی در دنیای مجازی است.
نرم افزار دیپ فیس را یک گروه تحقیقاتی متعلق به فیس بوک در کالیفرنیا توسعه داده‌اند. اساس کار این نرم افزار شبکه‌ عصبی است. شبکه‌ی عصبی نرم افزاری است که رفتار شبکه عصبی واقعی را شبیه سازی می‌کند.  اساس کار اینگونه است این نرم افزار همانند یک ماشین بزرگ از اطلاعات عمل می‌کند، اطلاعاتی همانند چهره‌ی انسان‌ها که با نگاه کردن به الگوهای مختلف اجزای صورت آن‌ها (گونه‌ها، ابروها و …) به دست می‌آید. دیپ فیس متشکل شده از یک سری رشته‌های عصبی که در ۹ لایه قرار می‌گیرند، و یک فرآیند یادگیری یا جمع آوری اطلاعات که حدود ۱۲۰ میلیون سیناپس را بین این رشته‌های عصبی به وجود می‌آورد.
زمانی که فرآیند یادگیری به اتمام رسید هر عکسی که از راه‌های مختلف به وسیله‌ی سیناپس‌ها وارد سیستم شد، یک تصویر منحصربه فرد را در آخرین لایه‌ی رشته‌های عصبی تولید می‌کند. مثلا ممکن است یک رشته‌ی عصبی بپرسد آیا این چهره ابروهای پرپشت دارد؟ اگر جواب مثب بود یک سنیپاس به تصویر پیش فرض متصل می‌شود.
دیپ فیس
زمانی که دیپ فیس دو تصویر از یک شخص را باهم مقایسه می‌کند، تا دقت ۹۷.۲۵ درصد می‌تواند آن‌ها را باهم تطبیق دهد. مغز انسان‌ هم تقریبا همین ساز و کار را با دقت بالاتر ۹۷.۵۳ درصد اجرا می‌کند. این مقایسه‌ها در شرایط استاندارد نور و زاویه انجام می‌شود و تصاویری که از زوایای عجیب و نامتعارف گرفته شده‌اند به صورت یک مدل سه بعدی در می‌آیند و باز هم چهره‌ی فرد از جلو مورد بررسی قرار می‌گیرد. تا به اینجا مقاله‌ی تحقیقاتی این شرکت این موضوع را مشخص می‌کند که عملکرد این برنامه عالی ارزیابی می‌شود.
تشخیص چهره‌ی فیس بوک
فیس بوک می‌گوید تایید کردن چهره با تشخیص چهره متفاوت است. اما به نظر می‌آید قضیه به این شکل نیست. دیپ فیس را می‌تواند در مورد هر عکسی از اینترنت که به عکس پروفایل شما مرتبط است (فرض بر این است که عکس پروفایل تصویر خودتان باشد)، استفاده کرد. فیس بوک قبلا نیز از تشخیص چهره برای تگ کردن عکس‌های آپلود شده استفاده کرده است. نمی‌توانیم بگوییم درصد دقت سیستم فعلی چگونه است، فقط می‌توان گفت این سیستم بیشتر برای تصاویر و چهره‌های رو به دوربین کارگر است و درصد اشتباه بالایی هم دارد. فرض کنیم تیم دیپ فیس بتواند درصد دقت سیستم خود را بالا ببرد (دلیلی هم وجود ندارد که نتواند)، در این صورت فیس بوک با داشتن چنین نرم افزار قدرتمندی موقعیت فوق العاده‌ای را به دست خواهد آورد.
البته این که قرار است از این نرم افزار چه استفاده‌هایی بشود هنوز هم مشخص نیست اما مسلما برای تقویت سیستم تشخیص چهره‌ی فعلی استفاده خواهد شد و این تضمین را به شما می‌دهد که هر عکسی از چهره‌ی شما در اینترنت به حساب فیس بوک شما مرتبط خواهد شد. به نظر نمی‌آید که استفاده‌ی زاکربزگ و تیمش فقط به اینجا ختم شود. این فناوری قابلیت‌های مالی بسیاری دارد و می توان در زمینه‌های مختلفی از آن استفاده کرد.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.