داروهای اشتباهی که پرستاران به بیماران می‌دهند و عمل‌های جراحی که در آن قسمتی از بدن به اشتباه برداشته می‌شود، این روزها عناوین جنجالی حوزه سلامت در امریکا هستند.
مطالعات و تجزیه و تحلیل‌هایی که اخیرا در مورد خطاهای پزشکی انجام شده و در BML منتشر شده است، نشان می‌دهد که خطاهای پزشکی در بیمارستان و دیگر مراکز درمانی بسیار رایح شده است و حتی می‌تواند سومین عامل مرگ و میر در امریکا باشد؛ با آماری تقریبا ۲۵۱ هزار مرگ در سال، حتی بیشتر از مرگ‌های ناشی از آلزامیر، سکته مغزی، تصادف و بیماری‌های تنفسی.

مارتین ماکاری، متخصص جراحی دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: عوامل مرگ در این دسته می‌تواند متفاوت باشد، می‌تواند اشتباه یک پزشک بد باشد یا مشکلات سیستماتیک مثل عدم هماهنگی یک بخش با بخش دیگر در زمان انتقال بیمار.
از آثار روحی و روانی بد این ماجرا این است که برای بیماران و خانواده آن‌ها سخت است که ببنند به دلیل سرویسی که به آن‌ها ارائه شده است می‌‌میرند نه بیماریی که به آن مبتلا شده‌اند!
امنیت بیماران این روزها در امریکا به موضوع مهمی تبدیل شده است، حتی در سال ۱۹۹۹ خطاهای قابل پیشگیری پزشکی به عنوان مشکلی جهانی مطرح شد و گفته شد که باید فکری به حال این مشکل شود.
IOM بر اساس مطالعاتی، آمار مرگ و میر ناشی از خطاهای پزشکی در امریکا را ۹۸هزار نفر اعلام کرد. اما دکتر ماکاری با تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تر آمار مرگ ناشی از خطاهای پزشکی را ۲۵۱ هزار نفر اعلام کرد؛ تقریبا ۷۰۰ نفر در روز و ۹.۵ درصد مرگ و میر‌های سالانه در امریکا.
دکتر ماکاری و همکارش به تجزیه و تحلیل بیشتری در مورد مشکلاتی که به خطاهای پزشکی ختم می‌شوند، و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم از صحبت درمورد آن‌ها خوداری می‌کنند، انجام دادند.
یک خبرنگار انگلیسی به نام سندز، معتقد است که سیستم بهداشتی و درمانی بسیار پیچیده است و خیلی از مسائل شفاف و واضح نیستند. او این موضوع با بسفرهای هوایی مقایسه کرد: اگر مسافران سوار هواپیما شوند، مهمانداران از تمامی روند پرواز برای آن‌ها سخن می‌گویند، در حالی که چنین اتفاقی در مراکز پزشکی و درمانی ما نمی‌افتد.
زمانی هم که هواپیمایی سقوط می‌کند، نمی‌گوییم که اطلاعات آن محرمانه است. بیمارستان‌ها هم باید چنین سیاستی را پیش بگیرند. و همه چیز شفاف و واضح برای مردم توضیح دهند.
به گفته‌ او سنجش مشکلات موجود در حوزه پزشکی اولین قدم برای کم کردن خطاهای پزشکی است.
این مطلبی که ترجمه کرده‌ام در سایت سلامت نیوز منتشر شده است.