تلگرام برنامه‌ی پیام رسانی است که کمتر از سه سال پیش عرضه شد و با سرعت زیادی هم در حال رشد است. وبسایت اینوست‌پدیا به معرفی استارت‌آپ‌ها می‌پردازد و در این یادداشت به تلگرام و مزیت‌های آن اشاره کرده است. به گفته‌ی مدیرعامل تلگرام، پاول دوروف، این برنامه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. باید اشاره کنیم که در می ۲۰۱۵ این عدد ۶۲ میلیون نفر بود.
رشد تلگرام ۱۰۰٪ طبیعی بوده است، یعنی هیچ گونه هزینه‌ای صرف تبلیغات آن نشده است. رشد این سرویس پیام‌رسان صرفا از طریق پیشنهاد کاربران به دوستان و آشنایان و همکاران بوده است.
با اینکه این رشد و پیشرفت بسیار چشمگیر است، اما هنوز واتس‌اپ فیس‌بوک موفق‌تر از تلگراماست.  واتس‌اپ که نزدیک به هفت سال سن دارد، اخیرا از مرز یک میلیار کاربر فعال ماهانه گذشت و نزدیک به ۴۲ میلیارد پیام در هر روز رد و بدل می‌شود.

تلگرام چیست؟

تلگرام یک سرویس پیام‌رسان است که می‌توان از آن به صورت همزمان بر روی چندین دستگاه استفاده کرد (موبایل، تیلت و کامپیوترها) و همه پیام‌ها هم در این سه پلت فرم سینک (هماهنگ) می‌شوند. از تلگرام علاوه‌بر فرستادن و دریافت متن، عکس و ویدئو می‌توان برای فرستادن اسناد و فایل‌‌های zip یا mp3 استفاده کرد. کاربران می‌توانند گروه و کانال درست کنند و با مخاطبان زیادی در ارتباط باشند. تلگرام خود را شبیه به سرویس پیامک معرفی می‌کند که با سرویس‌های ایمیلی ترکیب شده است و تمام نیازهای ارتباطی شخصی و کسب وکاری کاربران را برطرف می‌‌کند.
تلگرام برای کاربران کسب و کارها و تیم‌های کوچکی که نیاز به اشتراک گذاری فایلی را با گروه‌های بزرگ دارند، مناسب است.
تلگرام از جواب، هشتگ و مشن پشتیانی می‌‌کند، پلت‌فرم باز استیکر دارد و می‌توانید عکس‌های خود را در آن ویرایش کنید. به دلیل اینکه تلگرام مبتنی بر Cloud است، تقریبا هیچ فضایی را در گوشی کاربر اشغال نمی‌کند در صورت حذف دیتا تصاویر و ویدئوها، اطلاعات بر روی سرور باقی می‌مانند. بعلاوه تلگرام دو لایه رمزنگاری امن دارد: یکی برای کاربر در گروه‌ها و پیام‌های خصوصی، و یکی برای پیام‌های مخفی. کاربران می‌توانند بر روی برنامه‌ی تلگرام رمز هم بگذارند.

در نهایت

با اینکه تلگرام قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد، اما سادگی و راحت بودن خود را حفظ کرده است. تلگرام کم کم راه خودت را پیدا کرده است، اما هنوز مسیر زیادی دارد تا به پای پیام‌رسان‌های محبوبی مثل واتس‌اپ برسد. البته باید در نظر بگیریم که این برنامه بدون هیچ تبلیغات و سرمایه‌گذاری در این مدت کم تا به این جای کار آمده است.
این برنامه در کشورمان هم بسیار محبوب شده است و گفته می‌شود درصد زیادی از کاربران تلگرام، ایرانی‌ها هستند. در چندین ماه گذشته شایعات زیادی هم در مورد فیلتر شدن این برنامه به گوش رسیده است، اما تا به این جای کار کاربران ایرانی به راحتی از این برنامه استفاده کرده‌اند.
مطلبی که ترجمه کردم در سایت تروبا منتشر شده.