زمان و شانس از عوامل کلیدی و مهم برای موفقیت هستند، اما کنترل و تشخیص آن‌ها بسیار سخت است. پس در این صورت باید چه فاکتورهایی را در نظر گرفت تا بتوان به سوی موفقیت قدم برداشت. یک سری از این فاکتورها به شرح زیر است:
زمان‌بندی بازار
زمان‌بندی به این معناست که در زمان مناسب در جای مناسب باشیم.
در زمان مناسب در جای مناسب بودن یعنی مطمئن باشید در این زمان مخاطبی که به محصول شما نیاز دارد، وجود دارد. باید قبل از سرمایه‌ گذاری زیاد بر روی محصول‌تان مطمئن شوید که مشتریانی علاقه‌مند برای محصول شما وجود دارد. افراد زیادی هستند که فکر می‌کنند با محصول‌شان می‌توانند بازار را پیش بینی کنند. اما صبور باشید، همه دار و ندار و انرژی خود را یک جا صرف نکنید.
وضعیت اقتصادی
تاثیر وضعیت اقتصادی در استارتاپ‌‌ها
وضعیت اقتصادی عاملی است که دست شما نیست و به شما بستگی ندارد.
مثلا در فوریه سال ۲۰۰۰ در اوج حباب دات کام بود که سایت iExplore لانچ شد (در آن بازه‌ی زمانی ارزش سهام شرکت‌های اینترنتی به اوج خود رسیده بود و به همین دلیل هر شرکتی با اضافه کردن پیشوند e و با پسوند دات کام سعی داشت ارزش خود را بالا ببرد) اما درست یک ماه بعد این حباب ترکید و همه چیز تغییر کرد.
شاید اگر این سایت سه سال زودتر لانچ می‌شد، این شرکت می‌توانست راحتر رشد کند و به سوددهی برسد. و یا از آن بدتر، واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر بود که تاثیر منفی بر روی کل اقتصاد منطقه به ویژه صنعت توریسم داشت.
با وجود این بداقبالی‌های فراوان، این زمان بندی‌های نامناسب باعث شد که  iExplore کلا از صفحه‌ی تجارت حذف شود. تنها کاری که می‌شود در این زمان انجام داد این است که با زیرکی تمام تجارت خود را با توجه به تغییرات اقتصادی حفظ کنید و همراه با این تغییرات شما هم حرکت کنید.
وقتی اوضاع خوب است و زمان مناسب است تا جایی که می‌توانید خزانه‌ی شرکت خود را برای روزهای نه چندان خوب، پُر کنید. وقتی اوضاع خراب است و در زمان نامناسبی هستید، سعی کنید سرمایه گذاری‌های غیر ضروری را به تعویق بیاندازید. اگر فکر می‌کنید لازم است که تجارت خود را تعطیل کنید، قبل از نابودی کامل سرمایه‌تان، سریع‌تر این کار را انجام دهید.
سرعت اجرا
سرعت اجرا یه این معناست که تجارت خود را با سرعتی مناسبی پیش ببرید و در زمان مناسب و ممکن اولین حرکت کننده در حوزه‌ی خود باشید. به طور مستمر فاصله‌ی خود را با رقبایتان حفظ کنید. شرکت‌هایی همچون گوگل و آمازون را الگوی خود قرار دهید و سعی کنید رهبری خود را بر روی رقبایتان گسترش دهید تا این فاصله‌ی به وجود آمده، غیر قابل عبور شود.
هیچ وقت با موفقیت خود راحت  نباشید. ترس از کنترل شدن داشته باشید. خودتان را مجبور به تحقیق و بررسی و تلاش برای بهبود بکنید. تاکتیک‌های فروش و بازاریابی برای رسیدن به مراتب بالاتر در هر سال  را یاد بگیرید. لاکپشت هیچ وقت در این مسابقه پیروز نمی‌شود.
همیشه بر روی رشد اقتصادی خود تمرکز داشته باشید تا رقبایتان را در پشت سر خود نگه دارید.
بدانید که چه مدت بر روی یک موج سوار باشید
تکراری نشدن در استارتاپ‌ها
بعد از تمام این قضایا باید بدانید که نباید به مدت طولانی سوار بر یک موج باشید. زمانی می‌رسد که خریداران محصول شما این دید را خواهند داشت که پتانسیل شما برای این محصول تکمیل شده و شما چیز جدیدی برای ارائه ندارید.
با تمام این اوصاف شانس نیز در روند موفقیت شما تاثیر گذار است. ۸۰ درصد موفقیت استارتاپ‌ها به زمانبندی‌های آن‌ها بستگی دارد و ۲۰ درصد به شانس!
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.