مگس‌های سفید بذرهای پنبه‌های دستکاری ژنتیکی را در پنجاب نابود کردند و کشاورزان مجبور به استفاده از ۱۰-۱۲ اسپری شده‌اند که هرکدام از آن‌ها ۳۲۰۰ روپیه برای آن‌ها هزینه برداشت.
علاوه‌ بر این هزینه خرید بذرهای پنبه دستکاری ژنتیکی از مونسانتو نیز زیاد است و می‌توان فهمید کشاورزان هزینه زیادی را برای محصول Bt متقبل شده‌اند. از آن طرف در ایالت هاریانای پنجاب کشاورزان از بذرهای پنبه معمولی استفاده می‌کنند و مشاهده شد آفت‌ها به سراغ محصولات آن‌ها نیامدند.
مطالعاتی که در این باره انجام شد، نشان می‌دهد که نتیجه بذرهای دستکاری ژنتیکی شده و آفت‌کش‌ها در واقع تولید آفت است. در حالی که بذرهای عادی و حشره کش‌های ارگانیک می‌تواند آفت‌ها را کنترل کند.
دومین نکته‌ای که می‌توان در این مورد گفت فرآیند زیست محیطی است که آفت را در بذرهای دستکاری ژنتیکی شده درست می‌کند.
سومین نکته شاید در مورد ارتقا و ترویج کشاورزی بوم شناختی است. در واقع باید ازتبلیغ و ترویج فناوری‌های شکست خورده و پرهزینه مثل دستکاری ژنتیکی و آفت‌کش‌ها دست برداشت. فناوری‌ها مونسانتو باعث شده است هزاران کشاورز زیر بار بدهی و قرض بروند و حتی عده‌ای از آن‌ها دست به خودکشی بزنند، که مسلما نمی‌توان از این واقعیت تلخ به راحتی گذشت.
مونسانتو در تبلیغات خود اذعان کرده بود که بذرهای پنبه Bt نیازی به آفت کش ندارند، اما کشاورزان چیزی متفاوت از آن‌چه آن‌ها ادعایش را می‌کردند، مشاهده کردند. علاوه بر این‌ها، اسپری‌هایی که برای از بین بردن آفت‌های Bt استفاده می‌شود، حشرات مفید را هم از بین می‌برد که همین موضوع می‌تواند حمله آفت‌ها را در این نوع بذرها بیشتر کند. همچنین نوع آفت‌کش‌های آن‌ها جوری است که آفت‌های جدید و مقاوم‌تری را برای محصول تولید می‌‌کند.
آسیب‌هایی که در حوزه سلامت رخ می‌دهد
پنبه‌های دستکاری ژنتیکی شده در سیستم سلامت هند تغییرات زیادی به وجود آورده‌اند. استفاده از دانه پنبه، ریشه، گل‌ها، برگ‌ها، روغن و خود پنبه به طرق مختلف می‌تواند تاثیرات نامطلوبی در سیستم سلامت هند بگذارد. برای مثال در هند از دانه‌های پنبه برای افزایش شیردهی مادران استفاده می‌شود. از ریشه ی آن برای کنترل دردهای زایمان استفاده می‌شود و از خاکستر پنبه برای کنترل خون‌ریزی استفاده می‌شود.
همان‌طور که می‌بینید استفاده از قسمت‌های مختلف پنبه در هند رواج دارد. در همین راستا در چند سال اخیر مشاهده شده است که تغییرات زیادی در سیستم سلامت هندی‌ها به وجود آمده است، چرا که خطرات پنبه‌های Bt از فواید آن به وضوح بیشتر است.
این مطلبی که ترجمه کردم در سایت سلامت نیوز منتشر شده.