این روزها افراد زیادی هستند که از کمربند استفاده می‌کنند و این اکسسوری بخشی از واجبات لباس (مخصوصاً لباس آقایان) شده است. اما در زمان جنگ جهانی اول، کمربند بیشتر در لباس‌های نظامی استفاده می‌شد و به غیر از آن بیشتر حالت تزیینی داشت. وسیله‌‌ای که بیشتر از همه برای نگهداری شلوار آقایان استفاده می‌شد، ساسپندر بود.

ساسپندر به صورت‌های مختلف استفاده می‌شد، اما ساسپندرهای مدرن امروزی را اولین بار آلبرت تورستون در سال ۱۸۲۰ اختراع کرد.

امروزه نیز بسیاری از طراحان لباس برای ایجاد یک استایل خاص از ساسپندر استفاده می‌کنند.

اما ساسپندر چیست؟

اما ساسپندر چیست؟

ساسپندر نوارهای باریک پارچه‌ای است که روی شانه‌های فرد قرار می‌گیرد و از پشت و جلوی او به شلوار وصل می‌شود. این اتصال از طریق گیره یا دکمه صورت می‌گیرد.

شکل

بیشتر ساسپندرها به صورت X یا Y در پشت فرد روی هم قرار می‌گیرد، اما مدل‌های موازی هم وجود دارد.

جنس

ساسپندر جنس‌های مختلفی دارد اما جنس‌های ابریشمی، ریون و پشمی از انواع سنتی آن است. ساسپندر خاصیت کشی دارد و معمولاً قسمتی که به شلوار وصل می‌شود، چرم است.

مزایای ساسپندر

مزایای ساسپندر

کمربند کمر شلوار را تنگ می‌‌کند تا بتواند شلوار را ثابت نگه دارد. ساسپندر با نقاط اتصالی که دارد شلوار را محکم نگه می‌دارد. از ویژگی‌های ساسپندر راحتی آن است، به همین دلیل بسیاری از آقایان ترجیح می‌دهند از آن به جای کمربند استفاده کنند. علاوه بر این اندازه‌ی ساسپندرها را می‌توان تنظیم کرد تا شلوار بالاتر یا پایین‌تر قرار بگیرد. آقایانی که اندام بزرگ‌تری دارند و کمی چاق هستند، بیشتر به سمت ساسپندر تمایل دارند چراکه مثل کمربند شکم آن‌ها را اذیت نمی‌کند.

چگونه ساسپندر بپوشیم

چگونه ساسپندر بپوشیم

بسیاری از آقایان ابتدا قسمت پشتی ساسپندر را می‌بندند، سپس شلوار را می ‌پوشند و قسمت جلویی ساسپندر را می‌بندند. بعضی از ساسپندرها گیره‌های فلزی دارند و با این گیره‌ها به شلوار وصل می‌شوند. بعضی از ساسپندرها با دکمه به شلوار وصل می‌شوند؛ البته این شلوارها باید جای دکمه‌ی ساسپندر داشته باشد تا بتوان از این مدل استفاده کرد.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دیده شدن ساسپندر، مناسب تلقی نمی‌شد، چراکه نوعی زیرپوش به حساب می‌آمد. اما استاندارها تغییر کرد و امروزه استفاده از ساسپندر و دیده شدن آن به هیچ عنوان بد و زشت تلقی نمی‌شود.

ساسپندرهای مشکی به دلیل اینکه با لباس‌های زیادی ست می‌شود، محبوبیت بیشتری دارد. اما رنگ‌های متفاوت دیگر و یا حتی مدل‌های طرح‌دار هم طرفداران زیادی دارد. اگر می‌خواهید در محیط کار و محیط‌های رسمی از ساسپندر استفاده کنید، بهتر است سراغ رنگ‌های کلاسیک مثل مشکی، آبی لاجوردی و خاکستری مایل به قهوه‌ای بروید و بهتر است آن را با کفشتان ست کنید.

معایب ساسپندر

معایب ساسپندر

درست است که ساسپندر به راحتی معروف است، اما از معایب آن‌ این است که به اندازه‌ی کمربند خیلی سفت و محکم نیست و نمی‌توان به آن‌‌‌ اعتماد کرد. مثلاً ممکن است گیره‌ها باز شود و یا به جایی گیر کند و پاره شود و هم شلوار و هم ساسپندر آسیب ببیند.

  • ساسپندری که خاصیت کشی خود را از دست داده باشد، عملاً غیر قابل استفاده می‌شود و نمی‌تواند شلوار را سفت نگه دارد.
  • ساسپندر اغلب مخفی است و به اندازه‌ی کمربند جلوه و تاثیر گذاری چندانی ندارد.

در کل استفاده از ساسپندر را به شرطی پیشنهاد می‌کنیم که جنس آن خوب باشد و بتواند به خوبی شلوار را نگه دارد.

این مطلب در وبسایت هاکوپیان منتشر شده.