«کارآفرین مقیم» یا EIR عنوان پیشه‌ای جدید در رده شغل‌های مرتبط با فناوری‌ست. این شغل در حال نمایان شدن در شرکت‌هایی از جمله «۵۰۰ شرکت برتر مجله‌ی فورچون» مثل «Dell» و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مثل «Greylock Parters» هستند و به نوعی پاسخ شرکت‌ها به محیط سرمایه‌گذاری پرتلاطم امروزی‌ است.
ایلای کَشت، کارآفرین فصلی، طراح محصول و مشاور برندهای تجاری در این رابطه می‌گوید:

این کارآفرینان نمایندگان تازه‌ای برای سرمایه‌گذاران و سازمان‌های بزرگ می‌باشند.

مزایای این مهم قابل درک است. کارآفرینانی که بنا به تعریف وقت کمتری را صرف مسافرت می‌کنند می‌توانند مدل‌ها، تکنولوژی‌ها و فرصت‌های استراتژیک همکاری جدیدی را برای سازمان به ارمغان آورند. در حقیقت کارآفرینان مقیم راه را برای موفقیت استارت‌آپ‌ها هموارتر می‌کنند.
رابطه‌ای نمادین
کارآفرینان مقیم دارای پیش‌زمینه‌های مختلفی هستند. برخی به عنوان فردی نوآور در شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و برخی دیگر موسس شرکتی بزرگ هستند و با سنجش و بررسی محیط وار عمل می‌شوند. هر دو طرف وظیفه‌ی خود را به نوعی انجام می‌دهند.
چارلی پولاچی، یکی از مدیران همکار در شرکت Polachi Executive Search می گوید:

برخی کارآفرینان همواره در حال طرح‌ریزی برنامه‌ بازارایابی برای استارتاپ بعدی هستند تا فردی به عنوان سرمایه‌گذار برای این پروژه پیدا شود. سایر کارآفرینان در یک شرکت ماندگار می‌شوند و به بررسی معاملات، ارائه‌ی زمینه‌ی دانشی و بهبود فنی و تکمیل تیم مدیریتی هستند.

در شرکت سرمایه‌گذاری Green Visor Capital وظیفه‎ی یک کارآفرین مقیم این است که به پیشبرد وظیفه و بینش اصلی شرکت کمک کند. در این راستا وی موظف است سایر کارکنان را در ۱) حل مشکلات موجود در خدمات مالی شرکت یاری دهد، ۲) مسئولیت اجتماعی و ۳) ارزش سهام‌دار را ارتقا بخشد.
Green Visor Capital اخیرا سم ون، یکی از مهندسان موسس شرکت Square را  استخدام کرده است تا به بررسی سبد سرمایه‌ای این شرکت بپردازد و موقعیت‌های موجود در ازای سرمایه‌گذاری را روشن سازند.
سایمن یو، یکی از مدیران Green Visor Capital می گوید:

ما نمی‌خواستیم کسی را از خارج جذب کنیم، ولی سم آنقدر مستعد و فروتن بود که نظرمان عوض شد. ما می‌دیدیم که وی چقدر دوست دارد به دنیا کمک کند و به این نتیجه رسیدیم که به او در اینجا نیاز داریم. شخصیت او تطابق زیادی با فلسفه‌ی وجودی، ایدئولوژی و اساس آنچه که انجام میدهیم دارد. جذب و استخدام ون به عنوان یکی از کارمندان Green Visor Capital مطمئنا یک سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی این شرکت است، ما می‌خواهیم آزادی عمل او را در آنچه که انجام می‌دهد بیشتر کنیم تا بتواند هر چه در نظر دارد را انجام دهد.

برای سم انگیزه‌ی مقیم شدن در سازمان به عنوان یک کارآفرین به این خاطر است که وی میخواهد تاثیر بیشتری بر سازمان بگذارد.
او می گوید:

صنعت مالی نوآوری‌های زیادی به خود نمی‌بیند، و بسیاری از افراد درک فطری از خدمات مالی دارند. بعد از ملاقات با یو، من تحت تاثیر علاقه‌ی او برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های خاصی که باور اصلی‌شان به انجام رساندن آنچه که انجام می‌دهند به نحو احسن بود، قرار گرفتم.

EIRها به شرکت‌ها کمک میکنند که پا به آینده بگذارند
پیتر ریلان، موسس Studio 9+ و YouWeb معتقد است که مهم‌ترین مشخصه‌ی یک کارآفرین مقیم، علاقه و گرایش وی به یادگیری‌ است. ریلان میگوید:

اکثر کارآفرینان مقیم در شرکت ما حدود ۲۰ سال سن دارند، به دنبال تاسیس شرکت هستند و در این مسیر نیازمند کمک دیگران هستند. ما به آنها کمک میکنیم که علایق خود را بشناسند و دست آنها را برای شناخت بهتر طرح‌های خودشان باز می‌گذاریم.

اریک جانسون، موسس آژانس دیجیتالی Ignited، با ریلان هم عقیده است که نقش این دست از کارآفرینان، طراحی و اجراست.جانسون با ارائه‌ی ایده‌های خود موفق به ارائه‌ی نوآوری‌هایی در عرصه‌ی دامداری تحت عنوان Ignite Labs شد که علاوه بر فعالیت مستقل خود در استارتاپ‌های تکنولوژیکی، بازاریابی و حتی سرگرمی مربوط به زمینه‌ی فعالیت خود نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.
جانسون می‌گوید :

یکی از نکاتی که در این راه یاد گرفتم این بود که کسب‌وکار تبلیغات اصولا ارتباطی با کارآفرینی ندارد. خلاقیت تاثیر بسزایی در امور تبلیغات دارد اما کار آفرینی عمدتا در آن دخیل نیست.

جانسون همچنین Ignite Labs را یک سرمایه‌گذاری موفق برای آینده می‌داند:” ما خواهان کارآفرینان مستعد بودیم و آنها را استخدام کردیم تا بتوانند آنچه را که می‌خواهند انجام دهند. لازمه‌ی اصلی این است که چیزی که می‌خواهید را شدنی ببینید و ما امکان انجام آن را برای شما فراهم خواهیم کرد.” جانسون نیز مانند ریلان معتقد به انتخاب استعدادهای جوان و در حال رشد است.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
کارآفرینان مقیم هم یاد می‌دهند هم یاد می‌گیرند
پرنیما ویجایاشانکر موسس Femgineer و EIR at 500 Startups این باور را تایید می‌کند. او می‌گوید:

من از بچگی علاقه‌ی زیادی به تکنولوژی داشتم و همیشه می‌دانستم که به Silicon Valley تعلق دارم. در سال ۲۰۰۴ به اینجا آمدم تا این رویا رو به حقیقت تبدیل کنم. در سال ۲۰۱۴ که دوباره به سیلیکون ولی برگشتم با دیو مکلور موسس ۵۰۰startups  در رابطه با پروژه‌هایی که در Femgineer مشغول به کار بر رویشان بودم و همچنین تدریس در دانشگاه Duke با او صحبت کردم، و پس از مدتی او به من پیشنهاد داد که تجاربم در این زمینه را در اختیار ۵۰۰startups قرار دهم.

او متوجه شد که تطابق نزدیکی زیادی بین مشاوره برای ۵۰۰startups و دوره‌ی آموزشی مربوط به توسعه‌ی کالای ناب (که از طریق Femgineer به تدریس آن مشغول بود) وجود دارد. بسیاری از دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره‌های آموزشی می‌خواستند سرعت یادگیری و پیشرفت خود را به حداکثر برسانند. من نیز می‌خواستم برنامه‌ی درسی را طوری تنظیم کنم که این دوره باعث به وجود آمدن بلوغ فکری در آنها برای رسیدن به چنین پیشرفتی شود. در اینجا بود که به این فکر افتادم که با ترکیب این دو آموخته‌های خودم را در رابطه با هرچه که ممکن است جایی به کار بسته شود یا ممکن است در موقعیتی دیگر ناکارآمد باشد در اختیار افراد قرار دهم. از این طریق هم به لحاظ عملی هم آموزشی تاثیر مثبت زیادی بر یادگیری فرد گذاشته میشد.
پس آیا شرکت شما نیز به یک کارآفرین مقیم نیار دارد یا خیر؟
کارآفرینان مقیم می‌توانند به واسطه‌ی افزایش نوآوری و ارائه‌ی نگرش‌های نوین باعث افزایش ارزش شرکت شوند. نکته‌ی مهم اینجاست که کارآفرینی را برای این منصب انتخاب کنیم که باعث افزایش قدرت تیمی و تکمیل کارایی گروه‌کاری شود، این فرد می‌تواند تواناییها، پیش‌زمینه‌ها و علایق مختلفی داشته باشد.
در پایان باید گفت، تعریف کارآفرین مقیم در هر شرکت می‌تواند متفاوت باشد، تا جایی که حتی ممکن است نامی متفاوت به خود بگیرد. اما ریشه‌ی مشترک تمامی این نقش‌ها، کارآفرینی‌ست که عنصری اساسی برای هر شرکت آینده‌نگر است.
 
این مطلبی که ترجمه کرده‌ام در سایت پارسیش منتشر شده است.