در سال ۲۰۱۵ شاهد ظهور و پیشترفت رسانه‌های استریم آنلاین بودیم. برنامه‌هایی همچون Periscopeو Meerkat توانستند اقبال ویژه‌ای در میان کاربران اینترنت داشته باشند. Snapchat هم توانست با به دست آوردن بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال، خود را جزو شبکه‌های مجازی اصلی و محبوب جای داد. در این بین فیس‌بوک هم توانست عرض اندامی در زمینه‌ی ویدئو داشته باشد و رکورد ۸ میلیارد بیننده در روز را داشته باشد؛ حتی بیشتر از یوتیوب!
رایان هلمز موسس سرویس بزرگ Hootsuite که با هدف تسهیل در انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند در حساب کاربری Medium خود به ما درباره این ۵ تغییر که به سراغشبکه‌های اجتماعی خواهد آمد می‌گوید.
چه اتفاقاتی قرار است در سال ۲۰۱۶ برای شبکه‌های اجتماعی رخ دهد؟ بسته به فناوری‌های جدیدی که ممکن است به دنیا عرضه شوند و دنیای مجازی را تحت تاثیر خود قرار دهند، شبکه‌های اجتماعیممکن است دست‌خوش تغییر و تحولات مختلفی شوند. در اینجا می‌خواهیم در مورد ۵ موردی که دنیای رسانه‌‌های اجتماعی را در سال ۲۰۱۶ تغییر خواهد، صحبت کنیم.
ویدئو ۳۶۰ درجه فیسبوک
۱) واقعیت مجازی به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌آید
تصور کنید بتوانید علاوه بر تصاویر، تمام تجربیات خود از اتفاقات خاص را با دیگران به اشتراک بگذارید. این‌ها حرف‌های مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک پس از شروع همکاری با Oculus، شرکت واقعیت مجازی است. فیس‌بوک از فناوری Oculus در ویدئوهای ۳۶۰ درجه‌ی خود استفاده کرده است. اینگونه کاربران قادر خواهند بود ویدئوها را از زوایای مختلف ببنند.
خرید از طریق توییتر
۲) خرید کردن در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود می‌رسد
در یک سال گذشته توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست به نحوی به روز رسانی شده و امکان خرید آنلاین را هم به کاربران خود عرضه کرده‌اند.

همه‌ در مورد محصولات مختلف در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم. از هر ۵ کاربر، ۴ نفرشان می‌گوید که پست‌های دوستان‌شان در تصمیم‌گیری برای خرید محصولی، تاثیر مستقیم داشته است.

حالا پلت‌فرم‌هایی مثل پینترست این امکان را به کاربران داده‌اند تا بدون خارج شدن از وب سایت، محصول خود را با انتخاب رنگ و اندازه بخرند.
برنامه پریسکوپ توییتر
۳) Facebook Live ویدئوها را به صورت زنده استریم می‌کند
سال ۲۰۱۵ برنامه‌های زیادی عرضه شدند که ویدئوها را به صورت زنده استریم می‌کنند. این برنامه‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند که ویدئوهای خود را به صورت زنده برای دنبال کنندگان خود بفرستند. اواخر تابستان توییتر برنامه‌ی Periscope را عرضه کرد که تا به الان بیش از ۱۰ میلیون کابر فعال دارد و در ماه اخیر اپل آن را بهترین برنامه‌ی iOS معرفی کرد.
وقتی که استریم‌های زنده مخاطبان زیادی پیدا کرد، فیس بوک هم تصمیم گرفت برنامه‌ای در این زمینه منتشر کند. Facebook Live نام برنامه‌ی فیس بوک است که در مرحله‌ی بتا برای شمار اندکی از کاربران iOS عرضه شده است. اگر Facebook Live بتواند آن طور که انتظار می‌رود، موفق شود، می‌تواند به گزینه‌ی اول برنامه‌های استریم زنده‌ی ویدئو تبدیل شود و دنیای ۱.۵ میلیارد کاربر فیس‌بوک را تغییر دهد.
فیسبوک در محل کار
۴) محیط‌های کاری به رسانه‌های اجتماعی نیاز پیدا می‌کنند
در سال‌های اخیر پلت‌فرم‌های زیادی برای محیط‌های کاری منتشر شد که از موفق‌ترین آن‌ها می‌توان بهSlack با داشتن بیش از ۱ میلیون کاربر همزمان اشاره کرد. در این بین با ظهور Facebook at Work، استفاده از رسانه‌های اجتماعی از تابو تبدیل به یک نیاز شده است. کسب و کارها از ابزارهای اجتماعی برای ساده کردن ارتباطات درون سازمانی، کمک به فروش بهتر کارمندان، و صد البته برای بازاریابی وتبلیغات استفاده می‌کنند.
پاسخدهی از طریق توییتر
۵) سرویس دهی به مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی گشترش پیدا می‌کند
سرویس مشتریان در شبکه‌های اجتماعی یک ایده‌ی فوق العاده به نظر می‌رسد.

چرا باید پشت خطوط تلفن منتظر ماند وقتی که می‌توانید مشکل خود را توییت کنید و سریعا جواب خود را دریافت کنید؟

اما واقعیت این روزها چیز دیگری است. مطالعات نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد از پاسخ‌ها از طریق توییتر و ۵۴ درصد از آن‌ها از طریق فیس‌بوک فرستاده می‌شود. و میانگین زمان پاسخ‌گویی به سوالات بین ۲۷ تا ۳‍۱ ساعت است.
اما در سال ۲۰۱۵ اوضاع کمی بهتر شد. پلت فرم‌های اجتماعی در مسیری حرکت کردند که زمینه‌ی سرویس‌دهی به مشتریان راحتر شود. مثلا توییتر قانون دنبال کردن دو طرفه را برای فرستان پیام خصوصی برداشت. همین موضوع کمک می‌کند تا شرکت‌ها و مشتریان به صورت مستقیم باهم در تماس باشند. همچنین محدودیت ۱۴۰ حرفی برای پیام‌های خصوصی توییتر برداشته شده است که مشتریان و شرکت‌ها راحتر مشکلات و موضوعات را برای یکدیگر توضیح بدهند.
فیس‌بوک هم از این قافله عقب نمانده است و نسخه‌‌ی بتای Messenger Business را عرضه کرده است . این برنامه بر پایه‌ی گفتگو شرکت‌ها و صحبت مستقیم با مشتریان است.
بزرگ‌ترین تغییری که در رسانه‌های اجتماعی در راه است، تبدیل شدن آن‌‌ها به پلت فرم‌های همه فن حریف است. مثلا دیگر توییتر یک رسانه‌ی نوشتاری در حد ۱۴۰ حرف نیست، حالا دیگر هم می‌توان عکس‌ و ویدئو به اشتراک گذاشت و هم از آن برای سرویس دهی به مشتریان استفاده کرد. فیس‌بوک دیگر برای ارتباط با دوستان به کار نمی‌رود، حالا دیگر قرار است به ابزاری برای محل کارها و پلت فرمی برای استریم ویدئوهای آنلاین تبدیل شود. همین تغییرات را می‌توان در دیگر شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت تروبا منتشر شده.