سال ۲۰۱۵ برای بازاریابان شبکه‌های اجتماعی، سالی هیجان انگیز و پرباری بود. پلت فرم‌ها و نرم افزارهای زیادی معرفی شدند و یا تغییرات بهینه‌ای داشتند. در نتیجه کسب و کار شما هم باید در همین مسیر بتواند تغییرات رو به جلویی داشته باشد.

البته خیلی نمی‌توان این تغییرات و نتایج آن را در طول یک سال پیشبینی کرد، اما می‌‌توان ۶ ابزار و ترفند را در نظر گرفت که می‌تواند کسب و کار شما را بهبود ببخشد.

۱. پاسخگویی بهتر و سریع‌تر با مخاطب

یکی از جنبه‌های حضور برند‌ها در رسانه‌های اجتماعی، درگیری و پاسخگویی بهتر و سریع‌تر با مخاطبان است. پنجره پاسخگویی به برندها به کاربران هر روز کوچکتر و کوچکتر می‌شود. بر اساس گزارش Engine Watch، ۷۰ درصد کاربران توییتر توقع دارند تا برندی که دنبال می‌کنند، پاسخ گوی آن‌ها باشدو ۵۳ درصد از آن‌ها توقع پاسخ در کمتر از یک ساعت را دارند. زمانی که آن‌ها با محصول این برند مشکل دارند، این رقم به ۷۲ درصد می‌رسد.

در ستا ۲۰۱۴ مشتریان و مصرف کنندگان ۸۷۹ میلیون بار از برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی شکایت و گلگی داشتند. چیزی که این قضیه را بدتر می‌کند این است که در سال ۲۰۱۵ برندها هنوز هم از ۸ پیغام کاربران ۷تای آن‌ها بی‌پاسخ می‌گذارند.

یکی از استراتژی‌هایی که بازاریابان باید در سال ۲۰۱۶ توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، پاسخ سریع‌تر به کاربران و مخاطبان است. اگر نتوانید به اندازه کافی در دادن پاسخ سریع به کاربران سریع باشید، رقبای شما ممکن است این کار را انجام دهند و از شما پیشی بگیرند. شبکه‌های اجتماعی سریع رشد و حرکت می‌کنند و شما باید به اندازه کافی در این جریان سریع باشید.

۲. پخش زنده ویدئو

علاوه بر پاسخ صحیح، کاربران می‌خواهند سریع‌تر به رویدادها دسترسی داشته باشند. ویدئوهای زنده بزرگ‌ترین تغییر بعدی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است که با ورود برنامه‌های مثل پیرسکوب و میرکاب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رسانه‌های اجتماعی رابطی هستند بین برند‌ها و مصرف کنندگان  که با ورود پخش ویدئوهای زنده، جنبه‌های بیشتری از برندتان را به مشتریان و کاربران نمایش خواهید داد.  در واقع ویدئوهای زنده اطلاعات خام و بدون دستکاری هستند که بدوت هیچ تغییر و فیلتری برای آن‌ها به نمایش در می‌آید. برای این کار از پریکسکوپ و میرکت می‌توانید استفاده کنید.

پریسکوپ:

  • متعلق به توییتر است
  • قابل دسترسی بر روی اندروید و iOS است
  • ۲ میلیون کاربر فعال دارد
  • روزانه به اندازه ۴۰ سال ویدئو در آن تماشا می‌شود
  • به ۲۵ زبان زنده دنیا قابل دسترسی است

میرکت:

  • قابل دسترسی بر روی اندروید و iOS است
  • ۲ میلیون کاربر ثبت نامی دارد
  • بیش از ۱۰۰ هزار ویدئو در آن استریم می‌شود
  • در یک زبان قابل دسترسی است

این برنامه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا نقش مهمی را ایفا می‌کنند و شاید اگر می‌خواهید آن‌ها را نادیده بگیرید، بهتر در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

۳. درگیری اجتماعی

هر چقدر بتوانید بیشتر کاربران درگیر برندتان کنید، فروش بیشتری خواهید داشت. در بررسی‌های اخیر مشخص شده است مصرف کنندگان از شبکه‌های اجتماعی برای خرید از یک برند بیشتر تاثیر می‌گیرند تا وب سایت‌ها.

شبکه‌های اجتماعی زیادی هستند که قابلیت خرید هم دارند.

فیس بوک با معرفی ۳۶۰ Ads قدم در این راه گذاشته است

یوتیوب ۳۶۰ Ads را هم به خدمات خود اضافه کرده است.

اینستاگرام فرمت خرید خود را توسعه می‌دهد

پینترست به صورت محدود Buyable Pins را عرضه کرده است

توییتر هم Buy button را به صورت آزمایشی عرضه کرده است

می‌توانید با کمنی تحقیق و جستجو تلاش خود را برای حضور بهتر در شبکه‌های اجتماعی بیشتر کنید.

۴. سئو

باید بگوییم که محتوا هنوز کلید طلایی کسب و کار است، شاید معیارها تغییر کند (برای مثال در سال ۲۰۱۵ محتوا بیشتر به از متن به سمت رسانه رفته است)، اما قدرتمندترین ابزار برای دیده شدن برند است. با وجود تمام کسب و کارهای اطراف‌مان وجود دارد، باید بتوانید استراتژی محتوای خود را بهبود بهبود ببخشید.

سئو

رسانه‌های اجتماعی تاثیر زیادی بر روی رنکینگ سئوی شما ندارند، با این حال محتوایی که کاربران‌‌تان به اشتراک می‌گذارند، می‌تواند ترافیک بیشتر یرا به سمت وب سایت شما بیاورد و رنکینگ شما را بهتر کند.

از طرف دیگر محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند، در نتایج جستجو هم دیده می‌شود و این می‌تواند برند شما را وسعت ببخشد.

امروزه ۸۸ درصد از مصرف کنندگان از طریق بررسی‌ها و نظرات آنلاین تصمیم به خرید می‌کنند.

۵. اول موبایل

چیزی که شاید در گذشته نه چندان دور یک مزیت بود، امروزه امری واجب است. اگر اولویت کارتان موبایل نیست، پس می‌توانیم بگوییم از همین حالا خیلی عقب هستید. دستگاه‌های موبایل اولویت اول کاربران شبکه‌‌های اجتماعی هستند. در سال ۲۰۱۵ ترافیک موبایل در در کشور بیشتر از دسکتاپ‌ها شد.

در ژانویه ۲۰۱۵، ۸۰ درصد از کاربران  اینترنت دارای گوشی هوشمند بودند و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۲ میلیارد نفر برسد. بعلاوه تلویزیون‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند هم موج جدیدی از دستگاه‌های هوشمند را راه انداخته‌اند که باید دید جایگاه‌ آن‌ها چه خواهد شد.

حالا بازاریابان باید تمرکز اصلی خود را بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بگذارند. ۱۴ درصد از مشتریان با شرکت‌هایی که برنامه یا سایت موبایل نداشته باشد، تجارت نخواهند کرد.

۶. تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

امروزه کارهایی که بر اساس حدس و شانس و گمان انجام می‌شوند، خیلی سریع از عرصه کسب و کار محو می‌شوند. شما می‌دانید بازیگران کلیدی صنعت شما چه کسانی هستند. اگر برندتان بیشتر تصویری است، پس باید اینستاگرام و پینترست را در دستان خود بگیرید. باید با محدودیت‌های کاراکتر و فضا آشنا باشید. باید از اصل و پایه کار خود با خبر باشید تا بتوانید کیفیت استراتژی و روابط خود را بالا ببرید. در اینجا تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی به کمک شما می‌آیند.

داده و اطلاعات نقش بزرگی در موفقیت شما ایفا می‌کنند،‌ اما نقش آن‌ حتی در استراتژی شما در سال ۲۰۱۶ بسیار پررنگ‌تر است. با استفاده از داده‌هایی که از سوی کاربران جمع می‌کنید می‌توانید در عوض یک رابطه‌ کوتاه مدت، یک رابطه بلند مدت را با کاربران خود بسازید. البته حواستان باشد که خلاقیت جای خود را به آمار و ارقام ندهد.

با تمام تغییراتی که در سال ۲۰۱۶ رخ داده و یا قرار است رخ دهد، باید عملکرد خود را در سال گذشته ارزیابی کنید و ببینید چه چیزی در کسب و کارتان تاثیر مثبت داشته است و چه چیزی برای‌تان خوب کار نکرده است.