گفته می‌شود الماس عمری همیشگی دارند، اما این به شرطی است که این سنگ قیمتی اصل باشد. راه‌های زیادی وجود دارد که بفهمید الماس موردنظرتان اصل است یا خیر.
 
یکی از راه‌های معروف تست الماس، خراشیدن اجسام سخت است. ولی یک مشکل وجود دارد و آن این است که الماس تنها ماده‌ای نیست که می‌توان به‌وسیلهٔ آن اجسام سخت را خراش داد. مشکل دیگری هم وجود دارد؛ درست است که الماس‌ها جنس سختی دارند، ولی ممکن است خراب شوند. ممکن است لب پر شوند و یا بشکنند. پس سعی کنید این راه را امتحان نکنید.
diamond-1
 
برخلاف تست خراش، تست بخار اصلاً به سنگ شما آسیبی وارد نمی‌کند. کافی است با دهان خود بر روی سنگتان بخار ایجاد کنید. اگر چند ثانیه طول کشید تا بخار از بین برود، پس سنگ شما تقلبی است. ولی اگر به سرعت بخار ناپدید شد، شما یک الماس واقعی را در اختیار دارید. اگر فکر می‌کنید تشخیص آن سخت است که بفهمید بخار با سرعت ناپدید می‌شود یا خیر، بهتر است تست بخار را با یک سنگ معمولی نیز امتحان کنید و سرعت از بین رفتن این دو را باهم مقایسه کنید.
diamond-2
 
اگر الماستان بر روی انگشتر بود، به داخل انگشتر نگاه کنید و عدد حک شده بر روی آن را پیدا کنید. کم پیش می‌آید که الماس‌ها بر روی رینگ‌های تقلبی قرار بگیرند. اگر فلز طلا و نقره و پلاتین بود (۱۰، ۱۴، ۱۸ و…) احتمال آن زیاد است که الماس شما هم اصل باشد.
diamond-3
 
اگر سنگ الماس جدا دارید، می‌توانید از کلمات روزنامه‌ها کمک بگیرید. سنگ خود را بر روی نوشته‌ها بگذارید، چون الماس نور را به یک جهت مشخص منعکس می‌کند، یک الماس اصل شکل نامشخص از نوشته‌ها را به شما نشان می‌دهد. با وجود الماس اصل حتی نباید تشخیص دهید تصویر زیر الماس یک حرف یا نوشته است. اگر با وجود الماس خطوط مشخصی مشاهده کردید، الماس شما اصل نیست.
diamond-4
 
تقریباً همهٔ الماس‌ها یک سری ناهماهنگی‌ها دارند که همانند اثرانگشت آن را تک و بی‌همتا می‌کند. الماس‌های تقلبی با عیوب عمدی تولید نمی‌شوند و پیدا کردن این ناهماهنگی‌ها و اشکالات کار سختی است ولی نشان می‌‌دهد که الماس شما اصل است. الماس‌هایی که خیلی مرتب نیستند و ناهماهنگی دارند، ارزش بالاتری نیز دارند. این را هم در ذهن داشته باشید که یک الماس تراشیده شده و منظم لزوماً تقلبی نیست.
diamond-5
 
می‌توانید آزمایش UVA نیز انجام دهید. اگر بتوانید از اشعه فرابنفش استفاده کنید، می‌توانید تشخیص دهید که الماستان تقلبی یا اصل است. الماس اصل زیر اشعه فرابنفش با رنگ آبی می‌درخشد، اما بعضی از آن‌ها قرمز یا نارنجی یا بنفش و سبز هم می‌شوند. اگر الماستان زیر اشعه فرابنفش درخشید، همین نشانهٔ خوبی است که الماس شما ممکن است اصل باشد.
diamond-6
 
البته بهترین راه برای تشخیص اصل بودن یا تقلبی بودن الماس، نشان دادن آن و مشورت با یک متخصص است. راه‌هایی که گفتیم شاید تا حدی بتوانند شما را در این زمینه کمک کنند، ولی بهترین راه، متخصص است. شرکت‌های زیادی هم هستند که به صورت رایگان سنگ‌های شما را تست می‌کنند.
diamond-7این مطلبی که ترجمه کرده‌ام در سایت بایکس منتشر شده است.