هر رایحه‌ای معنای خاصی را برای فرد تداعی می‌کند. معنای هر یک از آنها می‌تواند با احساسات ما گره بخورد و یا حتی رایحه‌ٔ خاصی ما را به یاد گذشته بیندازد؛ به یاد عشق جوانی و یا محبت‌های مادرانه که شاید حتی نتوانیم استشمام آن را تحمل کنیم. رایحه‌هایی که برایمان خوشآیند باشد، باعث می‌شود رابطهٔ ما را با فرد نزدیک‌تر کند.

با تمام این اوصاف، رایحه‌ٔ شما می‌تواند نقش مهمی در شخصیت شما داشته باشد. حتی به جدیت می‌توان گفت که عطر و رایحه‌ٔ شما تأثیر عمیق‌تری نسبت به ظاهر شما بر روی دیگران دارد و این تآثیر می‌تواند ماندگار هم باشد.

پیش از اینکه بخواهیم در مورد عطرها و ادکلن‌ها صحبت کنیم، بهتر است کمی به رایحه‌ها، خواص و انواع آن‌ها بپردازیم.

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که هر رایحه بر روی پوست‌های مختلف، بوی متفاوتی خواهد داشت. در واقع بوی رایحه به مقدار زیادی به جنس پوست شما هم بستگی دارد. پس حتماً قبل از خرید یک رایحه، آن را تست کنید.

برای شروع بد نیست که بدانید عطر نیز در تشابه با نُت‌های موسیقی سه گروه نُت‌ دارد که همراه با هم، یک رایحه هماهنگ را به وجود می‌آورند؛ این نت‌ها به مرور زمان آشکار می‌شوند. اولین بویی که از عطر به مشام می‌رسد مربوط به نت بالایی است. به دنبال آن نت میانی احساس می‌شود و در آخرین مرحله نت پایه خود را به تدریج آشکار می‌نماید. این نت‌ها با دقت و با توجه به فرآیند تبخیر عطر به وجود می‌آیند.

به دلیل تبخیر، وجود الکل و بعضی عوامل دیگر، یک رایحه ممکن است در طول زمان بوی متفاوتی داشته باشد. در بیشتر موارد نت بالایی اولین بویی است که از رایحه به مشام می‌رسد اما به اندازه‌ٔ نت پایه ماندگاری ندارد. رایحه‌ها از نظر بو به چهار خانواده تازه، چوبی، شرقی و گلی طبقه‌بندی می‌شوند.

عطر مردانه هاکوپیان

از طرف دیگر، شدت بوی رایحه‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود. این دسته‌ها بر روی قیمت، ماندگاری و درصد فرمول و اسانس آن‌ها تاثیر گذار است:

  • Eau de Cologne یا ادوکلن رایحه‌ای است که اولین بار در شهر کلن آلمان ساخته شد. در ترکیب این نوع رایحه از ۲ تا ۵ درصد عطر (پرفیوم) استفاده می‌شود. معمولاً در ادوکلن ۷۰ تا ۹۰ درصد الکل به کار می‌رود. این ترکیبات به این معناست که نت بالایی این رایحه تاثیرگذاری بیشتری دارد و بوی آن‌ها فقط برای چند ساعت ماندگاری دارد.
  • Eau de Toilette یا ادوتویلت رایحه‌ٔ ملایمی دارد که حاوی ۵ تا ۱۰ درصد عطر (پرفیوم) هستند. بدون اینکه بوی شدیدی بگیرید، می‌توانید در طول روز آن را تجدید کنید.
  • Eau de parfum یا ادوپرفیوم حاوی ۱۰ تا ۱۵ درصد عطر (پرفیوم) هستند که بوی آن‌ها بیش از ۵ ساعت دوام دارند. نت‌های بالایی ادو پرفیوم‌ها پیچیده‌تر هستند. به دلیل دوام بالایی که دارند، بسیاری تصور می‌کنند این دست رایحه، بیشتر زنانه است. اما این تصور اشتباهی است و بسیاری از رایحه‌های محبوب آقایان از دسته‌ٔ ادوپرفیوم‌ها هستند.
  • آخرین، بهترین، گران‌ترین و قوی‌ترین رایحه‌ٔ موجود، عطرها (پرفیوم) هستند که ۲۵ تا ۴۰ درصد از محتوای آن عطر خالص است. عطر رایحه‌ٔ قوی دارد و برای یک روز کامل ماندگاری دارد و فرد می‌تواند از هر سه نُت عطر برای مدت زیادی بهره ببرد. در گذشته عطرها معمولاً برای خانم‌ها طراحی می‌شدند؛ با این حال امروزه برندهای بسیاری عطرهای زیادی را برای آقایان طراحی کرده‌‌اند. جیمز دین، بازیگر سرشناس برای استفاده از عطرهای زنانه بسیار مشهور بود که همین موضوع نشان دهنده‌ٔ آن است که در مورد عطرها جنسیت معنایی ندارد.
دنیای رایحه‌ها و عطرها، دنیای شگرف و گسترده‌ای است که داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مطلب سعی کردیم تفاوت هر رایحه را توضیح دهیم. در مطالب آینده داستان‌های بیشتری را از آن‌ها نقل می‌‌کنیم.
این مطلب در وبسایت هاکوپیان منتشر شده.