مسابقات اینستاگرامی بهترین راه برای جلب توجه کاربران است تا در مورد کسب و کار شما بیشتر بدانند و صحبت کنند. در اینجا میخواهیم در مورد ابزارها و نکتههایی صحبت کنیم که بازاریابان با کمک آنها میتوانند یک مسابقهی اینستاگرامی موفق را برگزار کنند. خانم آنا گاتر در سایت SME به بررسی این موضوع میپردازند.
۱. از قوانین مسابقات پیروی کنید
زمانی که مسابقهای را برگزار میکنید، باید از قوانین مشخصی هم پیروی کنید. به موارد زیر توجه کنید:
- کاربر یا مطلبی را به اشتباه تگ نکنید و کاربران را تشویق نکنید تا مطلب یا کاربری را به اشتباه تگ کنند. مثلا از کاربران بخواهید در عکسی که حضور ندارند، خودشان را تگ نکنند.
- مطمئن شوید که مسابقهی شما توسط اینستاگرام پشتیبانی نمیشود. باید به دیگران نشان دهید که اینستاگرام در انجام این کار به شما کمکی نمیکند.
- اگر مسابقهی شما محدودیتهایی دارد، مثلا کاربران باید بالای ۲۱ سال باشند، حتما آن را ذکر کنید.
نکتههایی که گفتیم بسیار ساده و معمول هستند، اما دقت کنید که حتما آنها را رعایت کنید.
۲. نوع مسابقه را مشخص کنید
اگر مسابقهای را برگزار میکنید، باید نوع مسابقهتان را مشخص کنید، چگونه قرار است اجرا شود و کاربران چگونه میتوانند در آن شرکت کنند.
در اینجا به چند نوع از مسابقههای اینستاگرامی اشاره میکنیم.
کامنت گذاشتن در پست
در اینجا شما مسابقهای برگزار میکنید که در آن از کاربران میخواهید در پست شما کامنت بگذارند. مثلا ممکن است از هواداران خود بپرسید طعم بستنی مورد علاقهی آنها چیست؟ این کار درگیری کاربران با برند شما را افزایش میدهد، چرا که کار از یک لایک کردن ساده فراتر میشود!
حساب کاربری Beauty by Earth از کاربران خواست پست آنها را لایک کنند و زیر آن کامنت بگذارند تا شانس برنده شدن یک ست لیف لایه بردار را داشته باشند. آنها برنده مسابقه را در یک پست جداگانه تگ کردند و به صورت خصوصی برای او پیام فرستادند.
لایک کردن پست مسابقه
راه دیگر این است که از هواداران خود بخواهید پست مربوط به اعلام مسابقه را لایک کنند. البته این نوع مسابقه برای کارابران راحت است، چرا که فقط به لایک کردن همان پست احتیاج دارد. اما بسیاری از بازاریابان دوست دارند کاربران بیشتر با حساب آنها درگیر باشند و کامنت گذاشتن را ترجیح میدهند.
گذاشتن پست توسط کاربران
از کاربران بخواهید که عکسهای خود را در اینستاگرام پست کنند و از هشتگ مربوط به مسابقه برای آن استفاده کنند. حتما برای کاربران روشن کنید که باید از این هشتگ مخصوص برای شرکت در مسابقه استفاده کنند.
هر ساله استارباکس با هشتگ redcupcontest# توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب میکند.
مسابقات ترکیبی
همچنین میتوانید این روشها را باهم ترکیب کنید و یک مسابقه اینستاگرامی راه بیاندازید. مثلا میتوانید از کاربران بخواهید پست شما را لایک کنند و کامنت بگذارند و یا برند شما را دنبال کنند و پستهای خود را با هشتگی که معرفی کردهاید، آپلود کنند.
به خاطر داشته باشید که از کاربران نخواهید که فقط برند شما را دنبال کنند، در این صورت نمیتوانید عملکرد خود را به خوبی ارزیابی کنید.
۳) ابزاری را انتخاب کنید تا مسابقه خود را مدیریت کنید
پلت فرم اینستاگرام در اجرای و مدیریت این مسابقهها کمکی به شما نمیکند. باید ابزاری را برای مدیریت مسابقهتان پیدا کنید. سه مورد از آنها به این شرح هستند:
Gleam
پلت فرم Gleam که برای مسابقههاست، کار شما را برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام آسان میکند. این پلت فرم قابلیتهای مختلفی دارد. میتوانید روز شروع و پایان مسابقه را مشخص کنید، شرایط و محدودیتهای سنی را تعیین کنید، راههای مختلف برای شرکت در مسابقه را پیشنهاد کنید، انتخاب کنید که کاربران چه کارهایی را باید برای شرکت در مسابقه انجام دهند و تعداد برندگان را هم مشخص کنید.
Gleam این امکان را به شما میدهد تا ویجتی را در وبلاگ خود قرار دهید و کاربران را برای شرکت در مسابقه تشویق کنید. همچنین میتوانید نام و آدرس ایمیل کاربران را هم داشته باشید.
با ارتقا این برنامه و پرداخت ماهانه ۳۹ دلار میتوانید از ویژگیهای دیگری همچون انتخاب کشورهایی که میخواهید مسابقهتان در آن نمایش داده شود، بهره ببرید.
Wishpond
برنامهی Wishpond مسابقههای به اشتراک گذاری عکس و هشتگ را پشتیانی میکند. این برنامه همانند Gleam به شما این امکان را میدهد که انتخاب کنید کجا مسابقهی شما نمایش داده شود. میتوانید مسابقهتان را در فیسبوک تبلیغ کنید و آن را در وبسایت و وبلاگتان قرار دهید.
#هشتگی که میخواهید در مسابقه استفاده کنید را طراحی کنید و کارهایی را که کاربران باید برای برنده شدن انجام دهند را مشخص کنید. زمانی که مسابقه برگزار شد، از آنالیز برنامه استفاده کنید وپیشرفت مسابقه را پیگری کنید. میتوانید ورودیهای مسابقه را زیر نظر داشته باشید و هر زمان که خواستید آن را متوقف کنید.
نسخهی رایگان آن در دسترس است و نسخهی پولی آن از ۴۴ دلار در ماه آغاز میشود که قابلیتهای بیشتری در اختیار شما قرار میدهد.
Woobox
این برنامه نیز همانند Wishpond مسابقه به اشتراک گذاری عکس و هشتگ را اجرا میکند که میتوانیدهشتگ مورد نظر خود را برای این مسابقه طراحی کنید.
بوسیلهی این برنامه میتوانید محدودیتهای سنی اعمال کنید، به صورت دستی ورودیها را تایید کنید، مسابقه را به یک ورودی به ازای هر کاربر محدود کنید و اطلاعات با ارزشی که لازم دارید را جمعآوری کنید.
میتوانید به هواداران خود این اجازه را بدهید که عکسهای خود را با متنی که میخواهند به اشتراک بگذارند. حتی میتوانید بعد از اتمام مسابقه، برنده را به صورت تصادفی انتخاب کنید.
نسخهی رایگان این برنامه در دسترس است و نسخهی پولی آن با ۳۰ دلار در ماه شروع میشود که میتوانید قابلیتهای بیشتری را داشته باشید.
نکته: اگر شما اپلیکیشن ایرانی در این زمینه میشناسید به ما معرفی کنید تا به این پست اضافه کنیم.
در نهایت باید بگوییم
مسابقات اینستاگرامی میتواند برای کسب و کار شما منفعت زیادی داشته باشد. قوانین اینستاگرام را به خاطر داشته باشید و نوع مسابقهی خود را انتخاب کنید،برنامهها و ابزارهای که برای کار شما مناسب است را انتخاب کنید و مسابقهی خود را با بهترین کیفیت برگزار کنید.
مطلبی که ترجمه کردم در سایت تروبا منتشر شده.