ممکن است در حال حاضر استارتاپ شما به اندازه‌ی دیگر برندها مشهور نباشد، اما این به معنای این نیست که استارتاپ‌تان کم اهمیت است.
اگر نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی از رسانه‌ی اجتماعی مورد نظر خود برای گسترش برند خود استفاده کنید، بهتر است به فکر ابزارهای مناسب در پلت فرم‌های اجتماعی باشید. خانم کایلا مَتثوز در وبلاگ منشنبه بررسی این موضوع می‌پردازد.
چرا رسانه‌های اجتماعی مهم هستند
در آگوست ۲۰۱۵ فیس‌بوک اعلام کرد که بیش از ۱ میلیارد حساب ثبت شده دارد و توییتر هم بیش از ۳۱۶ میلیون کاربر فعال ماهانه و تامبلر هم بیش از ۲۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
رسانه‌های اجتماعی شبیه به تبلیغات سنتی نیستند که محتوایی را به انتشار بگذارید و امیدوار باشید که کسی محصول شما را بخرد. باید با دنیا ارتباط برقرار کنید و یک جامعه بسازید؛ کاری که بیشتر برندهای معروف دنیا انجام داده‌‌اند.
چه کارهای انجام دهیم تا استارتاپ ما هم مطرح شود؟
نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی
به دنبال نظرات و بازخودرها باشید
یکی از بهترین ویژگی‌‌های رسانه‌های اجتماعی خاصیت تعاملی آن است. شاید قبلا سخت بود که بازخوردهای مخاطبان خود را دریافت کنید، اما حالا رسانه‌های اجتماعی این فرآیند را هم کم هزینه و هم موثرتر کرده ‌اند. پس هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از آن وجود ندارد.
اگر استارت‌آپ شما دارای مکان فیزیکی بود، پس می‌توانید در شبکه‌هابی مثل Foursquare، Yelp مانور بدهید و با هر چک‌این کاربران مستقیما به صفحه‌ی استارتاپ شما بیایند.
می‌توانید چک‌این‌ها و نظرات را بخوانید و هر کجا که لازم بود به آن‌ها پاسخ دهید. تمامی این نظرات می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید کاربران در مورد برند و محصولات شما چه فکری می‌کنند. مثلا می‌توانید با هر چک‌این کاربر در توییتر، از آن‌ها بپرسید نظرشان راجع‌ به سرویس شما چیست. 
باید مخاطبان و کابران خود را پیدا کنید و نظرات آن‌ها را در مورد سرویس و محصولتان جویا شوید. ببینید کجا در مورد برند و محصول شما صحبت می‌کنند و اگر می‌توانید به بحث آن‌ها ملحق شوید.
تروبا - ساخت شبکه در رسانه‌های اجتماعی
جامعه بسازید
اکثر کاربران از پیشنهادات ویژه‌ی برندها و حراجی‌های آن‌ها استقبال می‌کنند. این کار باعث می‌شود مشتریان جدیدی را جذب خود کنید و مشتریان سابق شما دوباره به سمت‌تان بیایند و از شما خرید کنند. مثلا Sprinkles Cupcakes از فیس‌بوک استفاده می‌کند و پیشنهادات ویژه‌اش را برای علاقه‌مندانش می‌فرستد.

جامعه‌ای که Sprinkles Cupcakes در فیس‌بوک درست کرده است قسمتی از یک جامعه‌ی آنلاین علاقه‌مندان به کاپ کیک است و  برای علاقه‌مندان به این برند یک جور گروه مخفی محسوب می‌شود.
Sprinkles cupcakes

هشتگ برند بسازید
استفاده از هشتگ‌ها برای دیده شدن مطالب و محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد. سعی کنید هشتگی را مطرح و مختص برند خود کنید. بگذارید مخاطبان شما با استفاده از این هشتگ‌به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند.
پروفایل خود را زنده کنید
به رسانه‌ای فکر کنید که به حرف‌ها و نظرات کاربران و مشتریانش گوش می‌دهد و با آن‌ها صحبت می‌کند. به کاربران خود نشان دهید که به عنوان یک انسان نه یک کامپیوتر به حرف‌های آن‌ها را گوش می‌دهید. باید بستری را فراهم کنید تا مشتریان شما در مورد استارتاپ شما صحبت کنند و شما هم در بحث‌‌های آن‌ها شرکت کنید.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت تروبا منتشر شده.