خیلی از شرکت‌ها کلمه‌ی تغییر را کلمه‌ای ترسناک و کثیف می‌دانند و آن را هم معنی با خطر و حتی شکست قرار می‌دهند. اما اگر این تغییر از روی دانش و آگاهی باشد، می‌تواند برای شرکت و کاربرانش مفید باشد.

آغاز کردن یک تجارت همراه است با شانس‌های دوم و سوم و چهارمی که برای رسیدن به موفقیت دارید. استارتاپ‌ها شبیه ورزش بسکتبال هستند. اگر بر روی شما خطا شود باید از آن استفاده کرد. اما اگر خطایی بر روی شما نشود یعنی شما به اندازه‌ی کافی جنگنده نبوده‌اید. خیلی از استارتاپ‌ها جرات رو به رو شدن با ریسک‌ها و تغییرات را ندارند. اما برای رسیدن به موقیت باید ریسک کرد. پس نترسید و در صورت بروز اشتباه، آن را جبران کنید.

در اینجا در مورد ۵ نکته‌ای که با استفاده از آن‌ها می‌توان تغییر موفقی را داشت، صحبت می‌کنیم.

۱. درآمدتان بیشتر از نیازتان باشد

کسب درآمد و به دست آوردن پول کار بسیار دشواری است، ولی نداشتن پول یعنی شما دیگر وجود ندارید. باید بتوانید پول بیشتر از نیازتان را داشته باشید تا در صورتی که همه چیز به خوبی پیش نرفت و سناریوی شما محقق نشد (که در بیشتر مواقع این اتفاق میافتد) تجارت شما نابود نشود.

۲. شرکای خوبی را انتخاب کنید

خیلی از روابط در زمان شراکت‌ها به هم می‌خورد. یک سوم از تیم‌ها در طول فعالیت‌شان شریکان خود را به دلیل وجود عدم توافق در مسائل شخصی و یا تولید محصول، از دست می‌دهند.

برپایی یک شرکت کار بسیار استرس زایی است، هم از لحاظ عاطفی و هم فیزیکی و هم روانی. شما باید شرکای مناسبی را انتخاب کنید تا بتوانید از این تنگناهای استرس زا بگذرید.

۳. تیمی درست را از نو بسازید

در صورت ایجاد تفییر، نه تنها محصول تغییر می‌کند بلکه تیم شما هم تغییر خواهد کرد. ممکن است افراد کلیدی شرکت‌تان را به دلیل اینکه به محصول جدید اعتقاد ندارند و یا چشم انداز شما را مناسب نمی‌بینند، از دست بدهید.

از طرفی همکاران شما مجبورند با بعضی از دوستان صمیمی‌شان خداحافظی کنند. باید به همکاران‌تان این حس را القا کنید که به شما و شرکت‌تان وفادار و پای‌بند باشند.

در کل حتما قبل از شروع مسیر جدید، تیم خود را به درستی از نو تشکیل دهید.

۴. نقشه‌ی دوم داشته باشید

کار اصلی سرمایه‌ گذاری‌های خطر پذیر (Venture Capital) درآمدزایی برای سرمایه گذارانشان است. درآمدزایی و تولید پول صرفا در گروِ افزایش موفقیت‌ها نیست، بلکه باید شکست‌ها را هم کم کرد. اگر به استراتژی خود ایمان دارید و به این تغییر و ریسکی که قرار است انجام دهید، اعتقاد دارید، پس هوش اقتصادی خود را نشان دهید و سناریویی هم داشته باشید تا در صورت شکست در این مسیر از برنامه‌های آن استفاده کنید.

با هم تیمی‌های خود راجع به مسائلی که در پیش رو دارید، صحبت کنید. تمام مواردی که ممکن است در آن به موفقیت نرسید را مطرح کنید و راه حل‌هایی برای آن‌ها در نظر بگیرید.

۵. سرمایه گذران شما از همه چیز آگاه هستند

در آخر، شما ساعت‌های زیادی را صرف شرکت خود کرده‌اید و سخت تلاش کرده‌اید تا بودجه‌ی خود را تامین کنید. اگر شما تیم خوب و پول مناسب را داشته باشید، باید تا به الان از خیلی از استارتاپ‌ها جلوتر باشید. پس تا زمانی که صبور هستید و مشتاق کار کردن، دلیلی وجود ندارد تا از این مسیر کناره گیری کنید.

یک تغییر بزرگ خیلی بهتر از این است که بخواهید یک شرکت را در وضعیتی متوسط اداره کنید. خیلی از شرکت‌ها دست به تغییر و چرخش‌هایی در زمینه‌ی کاری خود زدند، شرکت هایی مثل Pinterest ،Groupon ،Homejoy ( که چندین بار دست به تغییر زده ) و Lyft.

نگران سرمایه گذران خود نباشید. آن‌ها از تمامی ریسک‌های احتمالی با خبر هستند. حتی یک سری از آن‌ها خودشان اصرار دارند این ریسک‌ها را بپذیرند و دست به تغییراتی در مسیر شرکت زنند. آن‌ها اگر هم پولی را از دست دهند، پول بسیار بیشتری را نیز تولید می‌کنند. اگر آن‌ها شما را انتخاب نمی‌کردند، شرکت دیگری شبیه شما را انتخاب می‌کردند. پس از هیچ چیز نترسید و تا زمانی که صبور هستید و تشنه‌ی کار کردن، به جنگیدن ادامه دهید.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.