در گذشته تاسیس یک شرکت کار به نسبت راحتی بود، به راحتی می‌شد تعداد زیادی افراد باهوش و با استعداد را دور هم جمع کرد و ستارگان شاخص هنوز قابل جذب بودند. همه‌ی این‌ها دست به دست هم می‌داد تا مجموعه‌ای قدرتمند همانند شرکت «پی پل» ایجاد شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
درکنار همه‌ی ستاره‌های «پی پل» مانند موسسان «لینکدین» «یوتیوب» و «یلپ» در پی پل  شخصی با نام «کیت رابیس» نیز فعالیت می‌کرد که در حال حاضر یکی از موسسان شرکت Khosla Ventures است. در کنفرانس “Postseed” در سانفرانسیسکو، رابیس قصد دارد توضیح دهد که پی پل چقدر خوش شانس بوده که کار خودش را با دایره‌ای از نوابغ شروع کرده است.
استخدام
بر طبق گفته‌های رابیس، در آن دوران  که کمک و حمایت زیادی چه از نظر مالی چه از نظر پشتیبانی برای تاسیس شرکت‌های جدید وجود نداشت  و سرمایه داران ترجیح میدادند در شرکت‌های خود سرمایه گذاری کنند تا این که در شرکت‌های نو ظهور سرمایه گذاری کنند، به راحتی می‌‌شد آدم‌های با استعداد را استخدام کرد.
با کمی هوش و مهارت و تمرکز بر روی چندین استار تاپ آن‌هایی که با زمان و موفقیت رشد می‌کردند به وضوع دیده می شدند، تمرکز بر روی ایده های کار آفرین و نوآور و تاسیس آن تبدیل به یک طلسم شده بود.
طمع برای به دست آوردن پول بیشتر و به موفقیت رساندن ایده‌ها باعث شده که تاسیس شرکت‌های مستقل شهرت پیدا کند، افراد با استعداد و با ایده های ناب تصمیم گرفتند شرکت‌های خودشان رو تاسیس کنند تا اینکه ایده‌ی خود را در اختیار شرکت رقیب قرار بدهند و درواقع برای آنها کار بکنند، این امکان که  تیمی از نخبگان و استعداد‌های عالی را بشود دور یک میز جمع کرد هر روز و هر روز سخت تر می‌شد. این شرکت‌های مستقل منجر به سود آوری می‌شدند اما مهارت لازم برای ادامه‌ی مسیر و رسیدن به موفقیت‌های بزرگتر را نداشتند.
بعد از گذشت زمان حبابی که ایجاد شده بود از بین رفت و دوباره استارتاپ‌ها به حالت اول باز گشتند و از التهاب آن‌ها کاسته شد و به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش رفتند.

کیت رابیس

کیت رابیس

اما وظیفه‌ی استارتاپ ها چیست؟ آنها باید به چه نکاتی توجه کنند؟ با در نظر گرفتن این موضوع که رقابت زیادی برای استخدام و جذب استعداد‌ها وجود دارد درحالی که هر کس تمایل به تاسیس شرکت خودش دارد.
«رابیس» به چهار استراتژی که مدیران در شرایط سخت جذب نیروی نخبه با آن‌ها درگیرند اشاره کرد .

  • هدف جذب کننده 

موسسان یک شرکت باید بتوانند به کارمندان خود این موضوع را القا کنند که کار کردن در این شرکت نه فقط درآمد خوبی دارد بلکه بدین وسیله کار مفیدی هم در دنیا انجام می‌دهید. البته که شما می‌توانید شرکت خودتان را تاسیس کنید و به درآمد خوبی هم برسید، اما پیوستن به این مجموعه برای شما علاوه بر مزایای مالی چیز دیگری را نیز به ارمغان می‌آورد. این ترفندی است که هر موسسی باید از آن آگاهانه استفاده کند و مهم تر تمرکز بر این موضوع که چرا و چگونه پیوستن آن‌ها به این مجموعه باعث بهبود زندگی مردم خواهد شد .

  •  فقط در یک جا به‌دنبال پیدا کردن بهترین استعدادها نگردیم، دیدمان را گسترده تر کنیم

منظور این است که برای پیدا کردن نخبه‌ترین‌ها نیازی نیست فقط بر روی استارتاپ ها تمرکز کنید و یا تا فصل نقل و انتقال و استخدام مهندسان کامپیوتر یا کار آفرینان صبر کنید، بلکه می‌توانید دانشجوهای دانشگاه‌ها را مورد مطالعه قرار دهید و یا حتی نابغه‌هایی در صنعت‌های دیگر که توانایی تاسیس شرکت خودشان را ندارند را بررسی کنید. اینها نابغه‌هایی هستند که منتظرند ما به استقبال آن‌ها برویم.

  • برای خودتان فرهنگ و فلسفه‌ی مدیریتی مشخص کنید

اغلب مردم تصمیم می‌گیرند یک شرکت تاسیس کنند به این دلیل که احساس می‌کنند تحت مدیریت  شخص دیگر نمی‌توانند کار کنند. برای استخدام این دسته از افراد باید فرهنگ و فلسفه‌ی خاصی پیش گرفت. شرکت‌هایی که مایل به جذب این عده هستند باید محیطی را فراهم کنند که این امکان را بدهد آزادانه فکر کنند و ایده‌ها را آزادانه آغاز کنند، به جای اینکه در محیطی باشند که به آنها بگویند چکار باید بکنند.
موسسان باید این قدرت را به کارمندان خود بدهند که بتوانند خودشان تصمیم بگیرند و اجرا کنند. در این صورت آنها احساس نمی‌کنند که تحت فشار مدیریتی دیگری مشغو ل به کار هستند.

  • آموزش

ایجاد فرهنگ آموزش به جای تمرکز بر روی خود آموزش؛ وقتی آنها بدانند که با کار کردن در اینجا  می‌توانند چیزی بیاموزند که بعدها به آنها در تاسیس شرکت خودشان به کارشان بیاید، کمک می‌کند که آنها با اشتیاق بیشتر ادامه بدهند، حتی اگر آنها دوسال قبل از اینکه شکوفا بشوند و بخواهند شرکت مستقل خود را تاسیس کنند در شرکت شما مشغول به کار باشند. این ۲ سال بسیار سازنده و ارزشمند است. این وظیفه‌ی مدیریت مجموعه است که یک مجموعه را به قدری جذاب و پرمنفعت برای کارمندهای خود نگه دارد که آنها بخواهند در مجموعه باقی بمانند.
شاید این استراتژی ها وقت گیر بنظر برسند، اما امروزه افرادی که یک شرکت جذب میکند پیشرفت آن شرکت را تعیین میکند. پس موضوع بسیار مهم است و ارزش این را دارد که برایش تلاش کرد.
مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.