اپلیکیشن پیام رسان تلگرام رقیبی برای واتس‌اپ سرویس پیام‌رسان که تحت مالکیت فیسبوک می‌باشد، است. این برنامه با استفاده از دو لایه رمز گذاری، خود را سریع‌تر و امن‌تر از دیگر سرویس‌های پیام‌رسان معرفی کرده است.
این سرویس پیام‌رسان در یک سال اخیر در کشور ایران بسیار محبوب شده است و در مواردی همچون انتخابات اسفند ماه ۹۴ کاربرد زیادی داشت. سی‌ان‌ان مانی در یک گزارش این مدیر ۳۱ ساله را معرفی کرده است.
پاول دوروو
 

۱. از او معمولا به عنوان مارک زاکربرگ روسیه یاد می‌شود

او قبل از تلگرام  Vkontakte یا VK که شبکه‌ی اجتماعی محبوبی در روسیه شد، را ساخته بود. این شبکه‌ی اجتماعی جانشینی برای فیس‌بوک بود. گستره کاربران VK‌ کشورهای حوزه شوروی سابقمی‌باشند.

۲. حالا او یک روسی مهاجر است

در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت از کشورش خارج شود، چرا که حاضر نشد اطلاعات کاربران اوکراینی Vkontakte را به دولت روسیه تحویل دهد. در آن بازه‌ی زمانی دولت روسیه کنترل اینترنت را در اختیار داشت.

۳. زمانی هم به ادوارد اسنودن پیشنهاد کار داده بود

در سال ۲۰۱۳ وقتی که روسیه به ادوارد اسنودن پناهندگی موقت داد، دوروف به او پیشنهاد تا در Vkontakte به عنوان توسعه دهنده‌ی امنیت نرم افزار مشغول به کار شود. او از اسنودن به عنوان قهرمان زندگی‌اش یاد می‌کند.
Pavel Durov vkontakte page

۴. به نظرش سایر برنامه‌های پیام‌رسان مزخرف هستند

به خاطر همین است که در سال ۲۰۱۳ او و برادرش نیکولای تلگرام را راه‌اندازی کردند. به گفته‌ی خوپش تعداد پیام‌رسان‌ها مهم نیست، وقتی که همه‌ی آن‌ها مزخرف هستند به هیچ دردی نمی‌خورند.

۵. او بیشتر از اینکه از تهدید تروریست‌ها بترسد، از تهدیدهای سایبری می‌ترسد

دوروف به سی‌ان‌ان می‌گوید: احتمال اینکه در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست بدهیم میلیون‌ها بار بیشتر از کشته شدن در یک عملیات تروریستی است.

۶. او به فراهم کردن ارتباطات خصوصی بیشتر از هزینه‌هایش فکر می‌‌کند

در سال ۲۰۱۵ تلگرام نزدیک به ۷۸ کانال داعش را بلاک کرده است. اما قرار نیست اهداف تلگرام به علت چنین مواردی تغییر کند.
کاری که داعش می‌کند به معنای بد بودن رمزنگاری کردن پیام‌ها نیست. به عقیده‌ی او فراهم کردن محیطی امن برای برقراری ارتباط برای ۹۹.۹۹۹ درصد از مردم  که کاری به مسائل تروریستی ندارند، ارزش بیشتری نسبت به آن درصد کم از مردم است.
او می‌گوید: تروریست‌ها همیشه راهی امن برای برقراری ارتباط پیدا می‌کنند.
Pavel Durov portrait

۷. او معتقد است دولت فرانسه به اندازه‌ی داعش مسئول حملات پاریس است

رودوف می‌گوید سیاست‌ها و بی‌احتیاطی دولت فرانسه منجربه وقوع چنین حادثه‌ای شد.
به عقیده‌ی او دولت فرانسه با گرفتن مالیات‌های زیاد، جیب مردم را خالی می‌کند و این پول را صرف جنگ‌های بی‌مورد می‌کند.

۸. برای پول اینجا نیست

پاول رودروف تلگرام را با پول خودش ساخته است.
او می‌گوید هیچ وقت برای پول و اهداف مالی تلگرام را راه‌اندازی نکرده است. اگر هم روزی نیاز مالی پیدا کردیم از کاربران خود می‌خواهیم به ما کمک کنند.

۹. او یک جهانگرد و عکاس حرفه‌ای است

حساب اینستاگرام او پر از عکس‌های فوق العاده است. اخیرا عکس‌هایی در فنلاند، بارسلونا، سان فراسیسکو، نیویورک و رم داشته است. با این که در سنت بترزبورگ بزرگ شده است، اما بخشی از کودکی خود را در ایتالیا به سر برده است.
صفحه اینستاگرام پاول دوروو

۱۰. هیچ جایی را خانه نمی‌نامد

به گفته‌ خودش: دوست ندارم جایی را بر روی نقشه به عنوان خانه یاد کنم. باید وابستگی خود را به مفهومی به نام کشور کم کنیم.
هیچ وقت از ترک روسیه پیشمان نشد. او می‌گوید خیلی هم خوشحال است که روسیه رو ترک کرده است، چرا که شرکت فعلی او بسیار بهتر و موفق‌تر از قبلی است. اما ممکن است یک روزی برگردد.

زیاد مطمئن نیستم که بخواهم یک روزی به آنجا برگردم و برای همیشه ساکن آنجا باشم.
پاول دوروف


مطلبی که ترجمه کردم در سایت تروبا منتشر شده