دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. امروزه همه‌ی شرکت‌ها به نوعی یک شرکت نرم افزاری هستند و دولوپر‌ها نیز بیشتر از گذشته در حال تلاش و تکاپو هستند. صرف نظر از نوع صنعت و بزرگی شرکت شما، استخدام دولوپر‌های با استعداد کار سخت و حساسی است.
در اینجا به سه نکته برای جذب افراد تکنیکی و با استعداد در جهت رشد و پیشرفت شرکت‌تان اشاره می‌کنیم.
۱. راه و روش شرکت را مملو از شور و خلاقیت بچینید
خواسته‌های دولوپر‌ها چیزی فراتر از ناهار رایگان و تعطیلات آخر هفته است. بیشتر دولوپر‌ها رضایت از کار آن‌ها را سر شوق می‌آورد. آن‌ها دوست دارند چیزهایی را که به آن ایمان دارند بسازند و حس کنند کار آن‌ها تاثیری داشته و مفید واقع شده است.
دولوپر‌ها همچنین از مرزبندی خوششان نمی‌آید. آن‌ها دوست دارند خلاق باشند و با کارشان به هیجان بیایند. در تحقیقی که سایت Dice.com از ۱۷ هزار متخصص آی‌تی انجام داد، مشخص شد که حفظ دولوپر‌ها در شرکت نیازمند پروژه‌های جذاب و چالش برانگیز است.
جذب بهترین‌ها و باهوش‌ترین‌ها نباید محدود به ایده‌ها و قدرت پردازی‌های سطحی شود. باید محیطی را فراهم کرد که افراد با استعداد بتوانند به سرحد پتانسیل خود دست پیدا کنند. هر شرکتی که امیدوار است بهترین دولوپر‌ها را جذب و حفظ کند می‌بایست این نکته‌ها را در ذهن داشته باشد.
گوگل شرکتی است که برای ضرابخانه‌ی تحسین برانگیز تکنیکی خود معروف است. یکی از تکنیک‌های این شرکت غول پیکر برای حفظ مهندسان خود اعطای ۲۰ درصد از زمان اداری برای کار بر روی پروژه‌ها، به غیر از کارها و وظایف معمولی است.
Google Opens New Berlin Office
تمام این‌ها می‌بایست حس خلاقیت، کنجکاوی و کارآفرینی را در آن‌ها به وجود بیاورد و گوگل می‌داند که چگونه از این طریق می‌تواند از مهندسان خود کارمندانی بزرگ بسازد. با آزادی عملی که آن‌ها برای انجام پروژه‌های دلخواه خود در گوگل دارند دیگر نیازی نیست که برای دنبال کرذن پروژه‌های مورد علاقه‌ی خود این شرکت را ترک کنند.
استراتژی هوشمندانه‌ی دیگر متعلق به شرکت ۵۰۰friends است. این شرکت به کارمندانش قول داده است که بعد از ۲ سال کار در این شرکت مبلغ ۵۰ هزار دلار را برای سرمایه گذاری بر روی استارتاپ خودشان به آن‌ها بدهد (در صورت تمایل).
این کار باعث می‌شود تا مهندسان تشویق شوند علاوه بر انجام وظایف و کارهای خود در این شرکت، بر روی استارتاپ خود نیز کار کنند. این کار مهندسان را همچنان مشتاق به دنیای تکنولوژی نگه می‌دارد، آن‌ها را تشویق می‌کند تا اخبار و رویداد‌های بازار را پیگیری کنند و ضمانتی‌ است که آن‌ها حداقل به مدت دو سال در این شرکت بمانند.
۲. ایجاد بخش ارجاعی در شرکت
باوجود تمام منایع انسانی و پلت فرم‌های استخدام، بخش ارجاعی هنوز هم بهترین روش برای استخدام بهترین‌ها از بین نامزدها در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. حتی شرکت‌ها می‌توانند با پیشنهاد دادن پاداش به کارمندان خود برای این کار، نشان دهند که در مورد این موضوع جدی هستند (منظور از بخش ارجاعی معرفی افراد برای کار در شرکت توسط کارمندان است. با توصیه نامه‌ها و معرفی نامه‌های آن‌ها این افراد به شرکت معرفی می‌شوند).
هدف اصلی اینجا دخالت دادن کارمندان برای ساخت سازمان خود است. آن‌ها به طور جدی در نظر می‌گیرند که می‌خواهند با چه کسی کار کنند و چه ویژگی‌هایی در این افراد می‌تواند قوی‌ترین تیم سازمان را بسازد.
این کار در نهایت به ایجاد یک حس قوی مشارکت در کامندان ختم می‌شود. لینکداین از این استراتژی این گونه استفاده می‌کند که کارمندانش باید حداقل یکی از دوستانشان را در این شرکت استخدام کنند. Box نیر مهندسان خود را به شبکه‌های مختلف می‌فرستد و از آن‌ها می‌خواهد اعضای جدیدی برای تیم خود استخدام کنند.
با این حال فنی‌ترین کاندیده‌ها با بهترین توصیه نامه‌ها هم باید مرحله‌ی غربالگیری را طی کنند. همین کار کمک می‌کند تا محیطی در شرکت به وجود بیاید که همه در یک سطح استخدام شوند و در مورد هیچ کس ناحقی نشود و در مورد هر کس بر اساس مهارت‌هایش قضاوت شود.
Relate IQ بعد از انتخاب بهترین موارد ارجاعی آن‌ها را به چالش کد زنی دعوت می‌کند. چالش‌های کد زنی بهترین وسیله‌ برای انتخاب برابر و یکسان است. اینگونه از کارمندان می‌خواهیم که کاندیده‌های خود را بر اساس قدرت انتخاب کنند طوری که هم سرگرم کننده باشد و هم جذابیت داشته باشد.
۳. بدانید که کجا به دنبال آن‌ها بگردید
New York's Iconic Strand Bookstore Struggles With Union Labor Contract
پیدا کردن دولوپرهای با استعداد و با مهارت مثل پیدا کردن همسر مناسب است؛ باید در جستجوی خود هوشمندانه رفتار کنید. مثلا اگر به دنبال همسری کتاب خوان هستید بهترین جای ممکن برای شروع کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌هاست. کارفرماها هم می‌بایست به این موضوع دقت کنند که کجا به دنبال مهندسان فنی خود بگردند.
زمانی که ۵۰۰friends به دنبال ساختن تیم خود بود، بر روی سایت‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها به دنبال کارمندان خود می‌گشت، مثل HackerNews. حتی اگر به دنبال مهندسان جوان و پرانرژی و مشتاق یادگیری هستید بهتر است سری به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی بزنید.
اهمیت یک تیم قدرتمند از مهندسان از بابت رشد شرکت است. مهارت بالای دولوپرها در رشد شرکت‌تان و حرکت آن‌ها به مرحله‌ی بعدی پیشرفت بسیار مهم است. پیدا کردن این گروه از افراد کار سختی نیست. استفاده از گام‌های بالا می‌تواند شما را در پیدا کردن این افراد کمک کند.
شما چه تکنیک‌هایی را برای جذب کدنویسان با استعداد سراغ دارید؟ به نظر شما استفاده از بخش ارجاعی اهمیت دارد؟ یا پاداش‌های آن می‌تواند در به دست آوردن کارمندان مناسب شرکت شما تاثیر گذار باشد؟
 
این مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.