وقتی صحبت از ارزش تجاری گوشی‌های موبایل به میان می‌آید، میزان رشد این بازار و درگیری مشتریان در سطوح مختلف با این محصول امری بدیهی‌ است. تحقیقی از جانب شرکت Cisco مبنی بر این است که تا سال ۲۰۱۸ میزان استفاده از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های بی‌سیم  بیشتر از دستگاه‌های سیم دار خواهد بود. همچنین میزان استفاده از اینترنت همراه تا این زمان ۳ برابر نسبت به آی‌پی‌های ثابت رشد خواهد داشت.
در دنیای امروزی اصلا مهم نیست که یک شرکت چقدر مشتری داشته باشد، در هر حال میزانی از سرمایه‌ی شرکت باید به گوشی‌های موبایل معطوف گردد. تقریبا همه‌ی مردم به گوشی موبایل خود بنا به ارتباطی که برای آنها با دیگران ممکن می‌سازد، باعث افزایش عملکرد میشود و حتی دریچه‌ای برای آشنایی با محیط اطرافشان به حساب می‌آید، اهمیت می‌دهند و به همین دلیل است که هیچ تجارتی نباید این نعمت بزرگ بازاریابی را نادیده بگیرد.
اما شروع هیچ کاری ساده نیست، طبق تحقیقی انجام شده از سوی Intellectsoft (شرکتی که برای مشتریان خود اپلیکیشن‌های قدرتمند موبایلی را می‌نویسد)، این رویه در رابطه با شرکت‌های بزرگ بیش از سایرین صادق است. وقتی تازه وارد این مسیر می‌شوید، همواره این ریسک وجود دارد که شاید استراتژی اپلیکیشن موبایل شما نتیجه ندهد. شما به راحتی میتوانید برنامه‌ای را برای شرکت خود بسازید که آنقدرها هم جذب مشتری نکند.
گرچه این مشکلات را میتوان از سر راه برداشت، راه حل بسیار ساده است: به مشتریان خود نزدیک شوید، مشکلاتی که آنها با آن درگیر هستند را بشناسید، و یک راه حل مناسب برای افزودن ارزش به زندگی آنها بیابید. در ادامه به ۴ نکته‌ای که برای شروع باید به آنها توجه کنید اشاره میکنیم.
۱. اطلاعات را برای مشتریان هدف خود ساده کنید
مشتریان شما چه مشتریان تجاری باشند چه مشتری نهایی در هر صورت از موبایل خود برای دسترسی به اطلاعات استفاده خواهند کرد. سختی کار اینجاست که هر دو نوع مشتری از لحاظ زمانی و منابع کمبود دارند. و به جای اینکه در دریایی از اطلاعات به دنبال آنچه که میخواهند بگردند، معمولا از افراد متخصص میخواهند این کار را برای‌شان انجام دهند.
یکی از راههایی که اپلیکیشن شما میتواند ارزش ایجاد کند این است که برای مشتریان امکان دسترسی سریع به اطلاعاتی که مدنظر دارند را فراهم کند. سعی کنید منبعی را در اختیار داشته باشید که بهانه‌ای برای مشتریان‌تان باشد که هر روز به اپلیکیشن شما سر بزنند.
optimize-mobile-apps-1
یکی از شرکت‌هایی که مثال خوبی برای این مسئله است شرکت حسابداری و مشاوره‌ی Ernst & Young می‌باشد. این شرکت با همکاری انتلکتسافت اپلیکیشنی طراحی نمود که اطلاعات مالی را به طور زنده منتشر میساخت. و همچین این اپلیکیشن دارای قابلیت شخصی‌سازی نیز میباشد که به واسطه‌ی آن مشتریان میتوانند اطلاعاتی را که مدنظر دارند را دنبال کنند.
ارزش پیشنهادی این اپلیکیشن به حدی‌ست که یکی از پر کاربردترین راه‌های ارتباط مشتریان با ارنست و یانگ به شمار می‌رود.
۲. برنامه‌تان را به گونه‌ای برای حل مشکل کاربران طراحی کنید که به یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های مورد استفاده‌ی آن‌ها تبدیل شود
اپلیکیشنی بسازید که چیزی بیش از “خوب است که داشته باشم” باشد. سعی کنید مشکلاتی را که کاربرانتان با آنها بیشتر مواجه می‌شوند را حل کنید. اکثر مواقع شرکت‌ها اپلیکیشن‌هایی را طراحی می‌کنند که ارتباط کمی با مشتری از جانب مسائلی که با آنها رو به روست حل میکند.
برای طراحی اپلیشکیشن موبایل، همواره باید از مشتری شروع کرد. اساسی‌ترین نیارهای آنها را بشناسید و اینکه بفهمید آن‌ها چگونه از گوشی هوشمند خود استفاده میکنند.
روش مطالعه
اپلیکیشن مدیریت رسانه‌ی Universal Pictures یک مثال خوب بر این مسئله است. روال روزانه حکم می‌کند که مسئولین Universal Pictures محتوای تولید شده و بازخورد لحظه‌ای را به تیم‌های تولید برسانند. به همین دلیل Intellectsoft تصمیم گرفت اپلیکیشنی بسازد که در آن نیاز “مشتریان داخلی” برای دسترسی سریع به اطلاعات برآورده شود.
توجه کنید که مشکل ریشه‌ای مشتریان شما کجاست. سپس برنامه‌ی خود را در راستای برطرف ساختن این مشکل طراحی کنید. با اجرای این ۲ گام اپلیکیشن شما به استفاده‌ی اصلی کاربران در خواهد آمد و از آن دست نخواهند کشید.
۳. تجربه‌ی مشتری از برند خود را ارتقا دهید
مشتریان بزرگ و کوچک شما سرمایه‌گذاری‌هایی را که انجام می‌دهند را جدی می‌گیرند و معمولا تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های زیادی را در این رابطه انجام می‌دهند. اکثر اوقات آنها تصمیم می‌گیرند این کار را به شرکت‌های دیگر بسپارند و از آنها درخواست راهنمایی کنند، این در واقع هزینه‌ی فرصتی‌ست برای برندهایی‌ که قصد دارند رابطه‌ی قوی‌تری را با مشتریان هدف خود برقرار کنند.
گوشی‌های موبایل می‌توانند در برقراری هر چه قوی‌تر چنین رابطه‌ای موثر باشند. شرکت معروف Harley Davidson یکی از بهترین نمونه‌ها در اجرای هر چه بهتر این مهم می‌باشد.
optimize-mobile-apps-3
Intellectsoft اپلیکیشنی برای این شرکت طراحی کرد که اطلاعات جامعی را از تصاویر هر محصول گرفته تا ارائه‌ی مشخصات آنها طراحی کرد که تجربه‌ی کارکردی لذت‌بخش را به فرد ارائه می‌نماید. این برنامه دارای ابعاد متنوعی‌ست، به صورتی که امکان ایجاد ارزش برای مشتریان بالقوه، انتشارات معامله‌کننده و دیگر مشتریانی که به واسطه‌ی آشنایان خود جذب این شرکت شده‌شند را داراست. در حقیقت این اپلیکیشن وسیله‌ای برای ایجاد انگیزه و زمینه‌سازی برای آشنایی هر چه بیشتر با این دست از محصولات است که نقشی کلیدی در چرخه‌ی خرید مشتریان دارد.
۴. به مسائل فراتر از خود بیاندیشید
کسب‌وکار شما متشکل از بخش‌های متنوعی‌ست. ایده‌ی اپلیکیشن موفق آینده‎ی شما می‌تواند از خارج از سازمان به شما برسد که البته ایرادی هم ندارد. ایده‌های جدید به گونه‌هایی که ممکن است انتظار نداشته باشید عامل پیشرفت چشم‌گیری برای شما شوند.
باید دقت کنید که موقعیت‌های زیادی وجود دارند که عملیات داخلی و خارجی کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای مثال، به این اپلیکیشن درک مکالمات صوتی که با همکاری Jaguar Land Rover و Intellectsoft نگاهی بیاندازید.
درک مکالمات چه ارتباطی می‌تواند با یک شرکت تولید خودروسواری داشته باشد؟
جواب چیزی فراتر از است که به سرعت به ذهن خطور کند.
optimize-mobile-apps-4
Jaguar و Land Rover به عنوان برندهای مطرح جهانی قدرت خود در بازار خودرو را از قابلیت دسترسی به مردم در سراسر جهان می‌گیرند. قابلیت برقراری ارتباط بدون مرز هدف و چشم‌اندازی مهم برای هر دو غول خودروسازی‌ست. این اپلیکیشن امکان دسترسی ساده‌تر را برای مشتریان فراهم می‌کند تا بتوانند در کنفرانس‌ها با ۳۰ نفر دیگر شرکت کنند.

تفکرات نهایی

گوشی‌های موبایل با ایجاد فرصت‌ها و اکوسیستم‌های جدید به برندهای مختلف اختیارات بیشتری می‌دهند. راه‌های متنوعی وجود دارند که به واسطه‌ی آنها شرکت شما می‌تواند وارد صحنه شود و از این مزیت ارائه شده گوشی‌های موبایل بهره ببرد، البته در این مسیر نمی‌توان با قطعیت تعیین نمود که راه درست ورود و پیشرفت به این عرصه چیست.
اما پیشنهاد ما این است که در ابتدا با نیازها و علایق مشتریان خود شروع کنید. این کار در حقیقت قلب هر استراتژی موفق برای ایجاد یک اپلیکیشن موبایل است.
 
این مطلبی که ترجمه کرده‌ام در سایت پارسیش منتشر شده است.