بسیاری از پنچمارک‌ها نسبتا محرمانه و پر از پارامترهای فنی و اطلاعات خاص هستند. آیا راه ساده‌ای وجود دارد تا عملکردهای GPU (واحد پردازش گرافیکی) را با یکدیگر مقایسه کرد؟

درست است که انجام  بنچمارک ممکن است کاری بسیار تکنیکی و وقت گیر باشد اما می‌توان با استفاده از راه حل‌هایی ساده این کار را راحتر انجام داد.

یکی از ابزارهای بنچمارک GPU که در واقع یک پلت فرم متقابل است،۳DMarkاست. این پلت فرم ورژن رایگان دسکتاپ هم دارد و شما می‌توانید نتایج خود را با دیگر سیستم‌ها در سراسر دنیا مقایسه کنید و با استفاده از ۳DMark  بنچمارک خود را اجرا کنید.

برای موارد ساده، مثلا زمانی که می‌خواهید ببینید سیستم جدیدتان در مقایسه با سیستم قدیمی چقدر بهتر عمل می‌کند، نسخه‌ی رایگان به اندازه کافی قوی هست. برای استفاده از این برنامه به صفحه‌ی اصلی ۳DMark بروید و دموی آن را دانلود کنید (‌از گزینه‌ی Mirror استفاده کنید تا به طور مستقیم بدون حساب Steam دانلود کنید).

بعد از دانلود و نصب، فقط یک کار برای انجام دادن می‌ماند تا تست‌های خود را اجرا کنید. هرگونه پاپ آپ یا خطایی که در سیستم شما رخ دهد یا هر هشداری مثل “iTunes has a new version availabl” شما را مجبور می‌کند که کار از اول شروع کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کار کمی وقت بگذارید و تمام برنامه‌هایی که ممکن است باعث خلل در کار شما شود را ببنیدید.

زمانی که این کارها را انجام دادید ۳DMark  را لانچ کنید و تست را آغاز کنید. ۳DMark  یکی از بهترین نرم افزارهای بنچمارک است  و شامل سه تست اصلی می‌شود: Ice Storm، Cloud Gate و Fire Strike. هر کدام از این تست‌ها چیزهای مختلفی را شبیه سازی و تست می‌کنند مثل سرعت فریم‌ها، شبیه سازی‌های فیزیکی، رندرهای گرافیکی و دیگر وظایف GPU که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم.

زمانی که تمام مراحل کامل شد صفحه‌ی نتایح برای شما نمایش داده خواهد شد که علاوه بر نتایج خودتان، امتیاز و رتبه‌ی شما را در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها نیز نشان خواهد داد.

اگر فقط قصد دارید سیستم خود را با همین وضعیت تست کنید بدون اینکه آن را ارتقا ببخشید، می‌توانید فقط تست‌‌ها ببینید و نتایج را ذخیر کنید؛ همین کافی خواهد بود. اگر می‌خواهید سیستم خود را ارتقا ببخشید و نتایج را با بعد از ارتقای آن مقایسه کنید باید نتایج فعلی را ذخیر کنید و سپس تست را یک بار دیگر با GPU جدیدی که نصب کرده‌اید، اجرا کنید.

بعد از نصب GPU جدید و اجرای دوباره‌ی تست، نتایج را در حساب ۳DMark خوذ اینگونه مشاهده می‌کنید:

با استفاده از ۳DMark  شما قادر خواهید بود که بنچمارک را در دستگاه خود انجام دهید، ویدئو کارت خود را تعویض کنید، و دوباره بنچمارک را انجام دهید و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید بدون آن که این فرآیند را تخصصی و تکنینکی کنید.

 

مطلبی که ترجمه کردم در سایت گردو منتشر شده.