بیشتر کارآفرینان در رویای ساخت یک شرکت میلیاردی هستند. همه دوست دارند استیو جابز یا مارک زاکربرگ ثانی باشند. درست است که این الهام گیری از روی فیس بوک، گوگل و اپل منطقی به نظر می‌رسد، اما همه‌ی این تفکرات به دیدی نه چندان واضح از آینده می‌انجامد.
این امیدها و دور اندیشی‌ها یک ذره هم شما به خروجی‌های میلیاردی نزدیک نمی‌کند. در واقع فکر کردن در مورد ساخت استارتاپ میلیاردی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌توانید مرتکب شوید.
نباید فکر و تمرکز خودتان را برای افکار و ایده‌های خیالی بگذارید تا شاید به خروجی میلیاردی دست پیدا کنید.
به مقادیر کمتر فکر کنید. استارتارپ‌هایی که در ابتدا با خروجی کمتری برنامه ریزی شده باشند می‌تواند درس‌های مهمی را به شما بیاموزد.
۱. می‌توانید روی پای خودتان بایستید
اگر به کار روزانه وابسته باشید و منبع درآمدتان آن باشد و یا به سرمایه گذاران متکی باشید، آزادی عمل چندانی نخواهید داشت. کار و خلاقیت شما محدود خواهد شد و مجبورید بر طبق یک سری عوامل بیرونی عمل کنید. از یک جایی به بعد باید سعی کنید خودتان از پس کارها بربیایید.
مستقل شدن و اتکا کردن به خودتان باعث می‌شود یک سری از عوامل محدود کننده را از بین ببرید. این مهم وقتی اتفاق می‌افتد که کسب و کار شما به سود اولیه برسد. اگر بتوانید هزینه‌های اولیه را پرداخت کنید در واقع توانسته‌اید اولین موانع را کنار بزنید و این حس را پیدا خواهید کرد به جلو قدم برداشته‌اید.
۲. ساختن کسب و کار زمان می‌خواهد
ساختن یک کسب و کار زمان طولانی را می‌طلبد. شاید در ابتدا به نظر بیاید که زمان را به هدر داده‌اید، ولی این چنین نیست. بعد از آن که کسب و کارتان به خروجی مناسبی برسد متوجه خواهید که این زمان صرف شده برای رسیدن به این هدف لازم بوده است. باید بفهمید که چگونه چیزی بسازید که مردم حاضر باشند برای آن هزینه صرف کنند و چگونه آن را بدست بیاورند.
اگر به فکر خروجی‌های بزرگ باشید، حواس و تمرکزتان برای قول‌هایی خرج می‌شود که به سرمایه گذاران‌تان داده‌اید. در حالی که باید انرژی خود را برای بدست آوردن سودی مثلا ۱۰۰ هزار تومانی خرج کنید.
قدم به قدم مراحل اجرایی را طی کنید و سعی کنید که کسب و کارتان را بدون داشتن هدفی بزرگ، به موفقیت برسانید. این گونه هم تجربه هم اعتبار و هم اعتماد را برای خود به ارمغان آورده‌اید.
۳. ایده‌های یک شرکت کوچک ممکن است بهتر از آنچه که فکر می‌کردید، باشد
فکر کردن در مورد ایده‌ها و مفاهیم میلیاردی به نوعی محدودیت تلقی می‌شود چرا که به ایده‌های بدی ختم می‌شود. پل گراهام بنیان گذار Y Combinator درباره‌ی این موضوع می‌گوید:

زمانی که به فرصت‌های میلیاردی فکر می‌کنید، بهترین ایده‌ها را نادیده می‌گیرید.

مردم جذب سادگی محصولات می‌شوند و برای آن پول پرداخت می‌کنند. پس با فکر کردن به ایده‌های ساده‌تر می‌توانید مخاطبان بیشتری را راضی نگه دارید.

یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت بزرگ ساختن محصولی کوچک و گسترش و بهبود آن است.

startup

پس چگونه یک استارتاپ کوچک بسازیم؟

تمرکز خود را بر روی یک ایده یا پیشنهاد ساده بگذارید. مزیت‌ها و امتیازهایی که از یک شرکت کوچک به دست می‌آورید، در پیشرفت شما نقش به سزایی دارد. یکی از مشکلات مصرف کننده‌ها را انتخاب کنید و برای آن به دنبال راه حل باشید.
قبل از ساختن، بفروشید. برای رسیدن به درآمدی در محدوده‌ی زمانی معین باید به سرعت نیازهای اصلی مصرف کنندگان خود که حاضرند برای رفع آن هزینه صرف کنند را بشناسید.
باید قبل از صرف هزینه و زمان بفهمید محصولی که قرار است تولید کنید نیاز واقعی مخاطبان شما هست یا خیر.
حداقل درآمد ماندگار. خیلی مهم است که بفهمید مردم برای سرویس شما حاضر به پرداخت پول هستند یا خیر. تمام موارد دیگر مثل قیمت مناسب محصولات، چگونه شارژ کردن محصولات و … خیلی مهم نیستند و همیشه می‌توان در مورد آن‌ها فکر کرد و برنامه ریزی کرد.
بهتر است با یک استارتاپ کوچک و جمع و جور مسیر خود را آغاز کنید، هدف خود را کامل درک کنید و بدانید باید چه کارهایی را انجام دهید و یا چه تغییراتی را اعمال کنید. اینگونه می‌توانید مطمئن باشید که کم کم رشد خواهید کرد. اگر بخواهید قدم خیلی بزرگی بردارید ممکن است خیلی سریع مخاطب خود را ناامید کنید و شکست سختی بخورید. ایده‌ها و قدم‌های کوچک راهی هستند برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.