فناوری باتری‌ها در این چند دهه‌ی اخیر تغییرات خاصی نداشته است، اما اخبار و صحبت‌هایی هم که در مورد این فناوری زده می‌شود، بسیاری را گمراه کرده است.

بهتر است در مورد بعضی از این باورهای رایج در مورد باتری‌ها صحبت کنیم و ببینیم کدام یک درست است و کدام یک نادرست.


۱. اگر دستگاه‌تان در شارژ بماند، بیش از حد شارژ می‌شود.

این باور غلط است. بیشتر اسمارت فون‌ها و لپ تاپ‌ها و دیگر ابزارها و شارژهای AA و AAA به اندازه‌ای هوشمند هستند که وقتی دستگاه‌تان کامل شارژ شد، شارژ کردن را متوقف ‌کنند. این توقف به اندازه‌ای خواهد بود که تا دو یا سه درصد از شارژ دستگاه کم می‌شود و دوباره تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود.

اگر هر شب این اتفاق برای دستگاه شما بیافتد ممکن است بر روی عمر باتری شما تاثیر بگذارد، اما نه به این شدتی که گفته می‌شود.

تولید کنندگان کامپیوتر می‌گویند باتری خود را تمرین دهید و بگذارید هر چند ماه یک بار باتری دستگاه‌تان خالی و سپس تا ۱۰۰ درصد پر شود.


۲. باید همیشه بگذارید باتری دستگاه‌تان تا آخر خالی شود و سپس شارژ کنید.

غلط است. امروزه بیشتر باتری‌ها کاملا خالی نمی‌شوند.

وقتی لپ تاپ یا گوشی ما به خاطر تمام شدن شارژش خاموش می‌شود، باتری آن ۱۰۰ درصد خالی نمی‌شود. در واقع چند درصد از شارژ باقی می‌ماند. برای همین وقتی می‌خواهید گوشی خود را روشن کنید، به شما پیغام می‌دهد که شارژش به اندازه‌ی کافی نیست.

اگر هر روز بخواهید این کار بکنید و بگذارید شارژش تمام شود بعد تا ۱۰۰درصد شارژ کنید، به مرور زمان بر روی باتری شما تاثیرات منفی می‌گذارد.


۳. همیشه بگذارید دستگاه‌تان کامل شارژ شود بعد از آن استفاده کنید.

غلط است. درواقع این موضوع هیچ تاثیر مثبت و منفی بر روی باتری شما ندارد.


۴. باتری را در فریزر قرار دهید.

غلط است.قرار دادن باتری در فریزر نه تنها بد است، بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. دمای خیلی بالا یا خیلی پایین آن هم به مدت طولانی برای هر نوع باتری مناسب نیست.

باتری شما برای داشتن عمری مناسب باید در دمای اتاق (۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد) و رطوبت نرمال باشد. با این کار باتری شما می‌تواند ۵ تا ۱۰ سال عمر کند.

البته اگر می‌خواهید بدانید که چرا باتری گوشی شما بعد از ۱ یا ۲ سال خوب کار نمی‌کند باید بگوییم که هر جه بیشتر از باتری استفاده کنید، کارایی و عملکرد آن کاهش می‌باید.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت گردو منتشر شده.