اگر می‌خواهید برای یک مصاحبه‌ی کاری آماده شوید (که همین کار خود به اندازه‌ی کافی استرس‌زا هست)، باید ظاهری مناسب و آراسته داشته باشید، چراکه اولین چیزی که در این مصاحبه به چشم می‌آید، ظاهر شماست. شما با ظاهر خوبتان می‌توانید اولین تأثیر را بر روی مصاحبه کننده بگذارید.

حالا شما هم جزو افرادی هستید که یک مصاحبه‌ی کاری در پیش دارند؟ پس بهتر است ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید تا بفهمید باید چه کارهایی را انجام دهید.

اگر به کت و شلوار قدیمی‌تان فکر می‌کنید که از عروسی سال گذشته پسرخاله‌تان دیگر استفاده نکرده‌اید، بهتر است کمی خرجش کنید و آن را به خشک‌شویی ببرید.

کت و شلوارتان را به دقت بررسی کنید تا ببینید جایی از آن اشکال و ایرادی نداشته باشد. اگر ایرادی در آن دیدید، به خیاط مراجعه کنید.

سپس پیشنهاد می‌کنیم که رزومه‌ی خود را دوباره بنویسید. در گوگل به دنبال نمونه رزومه‌های شرکت مورد نظر خود بگردید. ممکن است اطلاعات خوبی نصیبتان شود.

حالا به نکاتی که در زیر به آن می‌پردازیم، توجه کنید.

نظافت

پول بیشتری خرج کنید و به سالنی بروید که مطمئن باشید موهای‌تان را خوب کوتاه می‌کند. یک مدل خوب و مرتب برای موهای خود دست و پا کنید.

موهای خود را خیلی کوتاه نکنید که این تصور شود به موهای خود اهمیت نمی‌دهید. از موهای شلخته و نامرتب هم دوری کنید. موهای خود را مرتب کنید تا حرفه‌ای به نظر بیایید. اگر ریشتان بلند است آن را شانه بزنید و با روغن براقشان کنید.

از همه مهم‌تر ادکلن شماست. شدیداً توصیه می‌کنیم از ادکلن‌های ارزان قیمت استفاده نکنید. بهترین ادکلن خود را برای این روز استفاده کنید.

مصاحبه‌ی رسمی

در مصاحبه‌ی رسمی لباس شما بسیار اهمیت دارد. هر چیزی که بیش از به چشم بیاید، توجه مصاحبه کننده را به خود جلب می‌کند. پس شاید بهتر باشد ساعت بزرگ طلایی خود را برای مراسم دیگری استفاده کنید.

اندازه بودن لباس بسیار مهم است. اگر فکر می‌کنید لباس‌تان کمی گشاد است، نزد خیاط محل بروید و آن را اندازه‌ی تنتان کنید. حواس‌تان باشد این کار شاید چند روزی طول بکشد، پس دقیقه نودی کار نکنید. اگر فکر می‌کنید کت و شلوارتان بیشتر از یک درزگیری و کوک زدن کار دارد، پس شاید بهتر باشد به فکر یک دست کت و شلوار تازه باشید.

کفش‌هایتان را فراموش نکنید. خیلی‌ها فراموش می‌کنند که کفش‌های‌شان را تمیز کنند و واکس بزنند. شاید بتوان گفت بدترین کار ممکن است، چراکه وفتی که از در وارد می‌شوید، اولین چیزی که جلب می‌کند، کفش‌های شماست.

مصاحبه‌ی غیر رسمی

برای مصاحبه‌هایی که خیلی رسمی نیستند بهتر است کت و شلوار براق‌تان را کنار بگذارید. یک شلوار خاکی و کت اسپرت می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما و رویداد پیش روی شما باشد.

رفتارتان هم خیلی جدی نباشد، اما نگذارید فضا و جو بر روی شما تأثیر بگذارد.

می‌توانید از کفش‌های راحتی استفاده کنید و پوشیدن جوراب هم به اختیار خودتان است.

زیورآلات و وسایل جانبی

ساده باشید.

اسنیکر نپوشید (هیچ توجیهی قابل قبول نیست).

کروات بزنید.

کیف سامسونت چرمی داشته باشید. اگر روزمه‌تان را در یک پوشه با خود آورده باشید، از رد شدن در مصاحبه تعجب نکنید.

رنگ‌ها

کت و شلوار مشکی یا خاکستری شاید بهترین گزینه در بین رنگ‌ها باشند. پیراهن و کرواتتان از رنگ‌های خاکی و سبز تیره باشد.

اگر بتوانید نکاتی که گفتیم را رعایت کنید و به کار ببرید، مطمئناً مصاحبه‌ی خوبی خواهید داشت.

و در آخر اینکه، اعتماد به نفس داشته باشید و موفق باشید.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت بایکس منتشر شده.