شاید در پیشینه هر طرح و لباسی داستانی نهفته باشد که ریشه در شخص یا اتفاق خاصی دارد؛ داستانی که می‌تواند شروع کننده یک تحول شگرف باشد. این داستان‌ها در دنیای مد به وفور یافت می‌شوند؛ لباسی که فردی مشهور در ضیافتی به تن کرده می‌تواند باعث و بانی ایجاد جریانی نو در دنیای فشن شده باشد.
و حالا می‌خواهیم به سراغ یکی از این داستان‌ها برویم و قدم در دنیای پر پیچ و خم تار و پودها بگذاریم؛ دنیایی که می‌تواند خیاطان و طراحان را سر ذوق بیاورد تا اثری ناب را پدید آورند.
سال‌ها پیش در حدود قرن نوزدهم میلادی کارولین کنتس، نجیب‌زاده‌ای که اصالتا متعلق به نیوزیلند بود، در منطقه سیفیلد (Seafield) اسکاتلند زندگی می‌کرد و سرآغازگر یک تحول شگرف در دنیای مد شد. کارولین برای لباس‌های گشت و گذار خود از پارچه‌هایی با طرح چهارخانه سیاه و سفید درشت استفاده می‌کرد که برای آن دوران کمی خاص بود.
اما سرآغاز شناخته شدن این طرح پارچه به شاهزاده ولز بر می‌گردد. او معمولا برای شکار به آن منطقه رفت و آمد می‌کرد که در این بین با طرح پارچه‌های کنتس کارولین آشنا شد و تصمیم گرفت برای تغییر و تنوع هم که شده از این مدل پارچه در لباس‌های خود استفاده کند. طرح امروزی این پارچه دست آورد تغییراتی بود که او بر روی این پارچه‌ها اعمال کرد.
تا قبل از سال ۱۹۲۶ این مدل پارچه چندان معروف و محبوب نبود تا اینکه نوه خوش پوش همین شاهزاده به پیروی از پدر بزرگش شروع به استفاده از این طرح پارچه در لباس‌هایش کرد. دوک ویندسور ((Duke of Windsor که تا پیش از کناری گیری معروفش از سلطنت بریتانیا، شاه ادوارد هشتم نامیده می‌شد، پارچه شاهزاده ولز را بر سر زبان‌ها انداخت و رسما Prince of wales را به دنیا معرفی کرد.
پرنس آو ولز یا پیچازی پارچه‌ای است که به طور سنتی تار و پودی پشمی و وزن زیادی دارد. چهارخانه‌های آن معمولا مشکی/طوسی و سفید یا رنگ‌های مات است. شاهزاده ولز اولین بار از طرح چهارخانه کرم و قهوه‌ای استفاده کرد که ساختار آن از دو خط تیره و دو خط روشن یا چهار خط تیره و چهار خط روشن تشکیل می‌شد. بعدها اندازه‌های این چهارخانه‌ها کوچکتر و به شکل امروزی نزدیک‌تر شدند. دوک ویندسور در پیروی از پدر بزرگش، طرحی منحصربه‌فرد را معرفی  کرد که در آن چهارخانه‌های برجسته در رنگ‌های آبی و قرمز به پارچه اضافه شدند.
اکنون این پارچه جزئی از برترین پارچه‌های رسمی کت و شلوار است و بسیاری از شخصیت‌های معروف، از رونالد ریگان (چهلمین رئیس جمهور امریکا) تا جیمز باند (شخصیت داستانی فیم‌های پلیسی)‌، با این طرح پارچه شناخته می‌شوند.