اگر از توییتر و اینستاگرام استفاده کرده باشید، پس باید با هشتگ‌ها آشنایی داشته باشید. اما آیا می‌دانید چگونه از آن‌ها استفاده‌ی بهینه کنید؟
این روزها هشتگ‌‌ها همه جا هستند؛ در توییتر، اینستاگرام، لینکداین، پینترست، فیسبوک و حال در تلگرام!
به عنوان یک بازاریاب نمی‌توانید هشتگ‌ها را نادیده بگیرید. باید بدانید چگونه از آن‌ها به درستی و در جهت مطرح کردن برند خود استفاده کنید. با استفاده از هشتگ‌ها می‌توانید برند خود را تقویت کنید، بازار خود را هدف قرار دهید، دسترسی به محتوای‌تان را گسترش دهید، محتوای‌تان بهتر و بیشتر در جامعه مجازی پیدا شود و سؤی خود را تقویت کنید.
در اینجا می‌‌خواهیم به سه استراتژی مهم و اصلی برای هشتگ‌های‌تان در شبکه‌های مجازی اشاره کنیم.

هشتگ چیست؟

بیشتر شما می‌دانید هشتگ چیست، ولی برای کسانی که خیلی با این مورد در جوامع مجازی آشنایی ندارند، بهتر است توضیحاتی مختصری بدهیم.

تاریخچه

هشتگ‌ها برای اولین بار در Internet Relay Chats معرفی شدند. آن‌ها در توییتر به محبوبیت رسیدند. کاربران با استفاده از هشتگ‌ها در بحث‌های توییتری شرکت می‌کردند و هرکسی آزاد بود با هشتگ گذاشتن در توییتش نظر حود را در مورد بحث مطرح شده بدهد.

هشتگ چیست

هشتگ کلمه یا گروهی از کلمات هستند که با علامت # همراه هستند. به عنوان یک بازایاب می‌توانید با استفاده از هشتگ‌ها برند خود را با بازار خود مطرح کنید.
حالا بهتر است نگاهی به استاراتژی خود در زمینه‌ی هشتگ‌ها بیاندازیم.

۳ استراتژی مهم برای هشتگ‌ها

این ۳ استراتژی از این قرا هستند:

  • برند و کمپین
  • ترند شدن
  • محتوا

 

۱. هشنگ‌های برند و کمپین

چرا به آن‌‌ها احتیاج داریم:

هشتگ‌های برند و کمپین تگ‌هایی هستند که شما منحصرا برای کسب و کار خود آن‌ها را درست می‌کنید و از آن‌ها برای بازاریابی و تبلیغ برند خود استفاده می‌کنید.

مثلا یک هشتگ برند می‌تواند نام شرکت شما باشد. این هشتگ برند باید کسب و کار شما را تعریف کند و یکتا و منحصر به فرد باشد. این هشتگ باید به نوعی امضای برند شما باشد. از مردم بخواهید از این هشتگ اشتفاده کنند تا برند شما بیشتر مطرح شود.
هشتگ کمپین برای هر کدام از کمپین‌‌های بازاریابی شما استفاده می‌شود. مثلا اگر محصولات خود را حراج کرده‌اید، می‌توانید یک هشتگ خاص برای این حراجی استفاده کنید.
هشتگ‌های برند
شما هشتگی را مختص به خود و کسب وکار خود درست می‌‌کنید که هشتگ برند شما می‌شود. همان‌طور که گفتیم این هشتگ بهتر است نام شرکت شما باید تا کاربران با هر استفاده از این هشتگ بیشتر با برند و کسب و کار شما آشنا شوند. این هشتگ باید جوری باشد که هر کسب که در مورد برند شما صحبت می‌کند و در هر زمانی بتواند از آن استفاده کند.
این هشتگ باید منحصر به فرد باشد. بهتر است از نام منحصر به فرد شرکت خود استفاده کنید. این هشتگ اصلی کسب و کار شما می‌شود.
اگر چندین هشتگ برای ساختن هشتگ برند مد نظر دارید قبل از همه چیز در مورد آن‌‌ها تحقیق و بررسی کنید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید و هشتگی را انتخاب کنید، در شبکه‌های اجتماعی مختلف آن راجست و جو کنید. اگر نام شرکت شما خیلی عمومی و رایج است، پس سعی کنید هشتگ دیگری را انتخاب کنید.
این هشتگ باید تا جایی که می‌شود کوتاه باشد و تلفظ و املای آن راحت باشد. مشتریان شما قرار است این هشتگ را به ذهن خود بسپارند و از آن به درستی استفاده کنند.
مثال:
KitKat از یک هشتگ برند استفاده می‌کند: #HaveABreak. آن‌ها مرتب از آن در رسانه‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ از توییتر تا گوگل پلاس. مشتریان و مصرف کنندگان آن‌ها هشتگ برند آن‌ها را می‌شناسند و از آن برای برقرار ارتباط با جامعه علاقه مندان به KitKat استفاده می‌کنند.
کمپین Have A Break
مصرف کنندگان عکس‌های خود را با هشتگ #HaveABreak community به اشتراک می‌گذارند.
مصرف کنندگان از هشتگ استفاده می‌کنند تا قسمتی از یک جمعه باشند، و Kit Kat از آن برای ارتباط به مخطبان و مصرف کنندگانش و پاسخ به منشن‌های آن‌ها استفاده می‌کند.
توجه داشته باشید که have a break عبارتی رایج است و خیلی‌ها ممکن است از آن استفاده کنند. پس بهتر ست قبل از اینکه از هشتگی استفاده کنید، خیلی خوب در مورد آن تحقیق کنید.
haveabreak twitter

۲. هشتگ‌های کمپین

برای هشتگ کمپین، از نام کمپین کنونی خود استفاده کنید. این نوع تگ‌ها هم بهتر است کلمه یا عبارتی کوتاه و منحصر به فرد باشند. قبل از مطرح کردن آن در شبکه‌های اجتماعی، تحقیقات خود را انجام دهید. اگر قبلا شرکت دیگری از آن استفاده کرده است و آن را در کمپین خودش معروف کرده است، پس بهتر است از آن استفاده نکنید.
از هشتگ خود برای برقراری ارتباط با مشتریان و مطرح کردن برند خود با دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی در طول پیشنهاد ویژه‌ی خود استفاده کنید.
مثال:
Home Depot از هشتگ #HDgameday برای یک مسابقه‌ی  عکاسی استفاده کرده است. این کمپین هم در توییتر و هم در اینستاگرام برگزار شد.
hdgameday
چند نکته در مورد هشتگ‌های کمپین و کسب و کار

  • هشتگ برند خود را در همه‌ی رسانه‌های اجتماعی منحصر به فرد نگه دارید.
  • هشتگ‌های کمپین را برای مسابقه‌های اجتماعی و پیشنهادات ویژه‌ی خود درست کنید تا با مخاطبان خود بهتر ارتباط برقرار کنید و آگاهی آن‌ها را در مورد برندتان بالا ببرید.
  • هشتگ‌های برندتان را کوتاه انتخاب کنید تا راحت‌تر در ذهن مخاطب باقی بمانند.
  • هشتگ‌های خود را دنبال کنید و بر روی آن‌ها نظارت داشته باشید تا از نظرات کاربران با خبر باشید و در صورت به آن‌ها پاسخ دهید.

هشتگ‌های ترند شده چه هستند و چرا به آن‌ها نیاز داریم
هشتگ‌های ترند شده هشتگ‌هایی هستند که بسیار محبوب شده‌اند. شاید تا به حال شنیده باشید که کاربران از هم بپرسند چه چیزی ترند شده است؟ ترند شدن در واقع محبوب شدن یک هشتگ است که کاربران از آن در رسانه‌های اجتماعی، مخصوصا توییتر زیاد استفاده کرده‌اند و کاربران در مورد آن زیاد صحبت می‌کنند.
Iran trend
هشتگ‌های ترند شده مرتبا در حال تغییر هستند و ۱۰ ترند برتر ممکن است در لحظه تغییر کنند. وقتی ترندی را دیدید که مرتبط با کسب و کار شماست، سعی کنید از آن استفاده کنید. با استفاده از هشتگ‌هایی که ترند شده‌اند، می‌توانید مطالب خود را به هزاران نفر نشان دهید.
دقت کنید از هشتگ‌های ترندی که به کسب و کار شما مربوط نمی‌شود و استفاده از آن‌ها نوعی اسپممحسوب می‌شود، استفاده نکنید. این کار شخصیت کسب و کار شما پایین می‌آورد.
در حال حاضر توییر و گوگل پلاس هشتگ‌های ترند شده را در سایت‌شان نشان می‌دهند. ترندهای توییتر تقریبا با فیس‌بوک و اینستاگرام و حتی در بعضی موارد پینترست برابر می‌کند.

۳. هشتگ محتوا

هشتگ‌های محتوا هشتگ‌هایی هستند که در مطلب‌تان استفاده می‌کنید. آن‌ها برند شده نیستند و در دسته‌ی هشتگ‌های ترند شده هم قرار نمی‌گیرند. آن‌ها فقط هشتگ‌هایی هستند که مربوط به مطلب ومحتوای شماست.
هشتگ‌های محتوای سئوی مطلب را بهبود می‌بخشد و شرایطی را فراهم می‌کنند که کسانی که در مورد موضوع شما جستجو می‌کنند، مطلب شما را ببینند.
هشتگ محصولات
کاربران در شبکه‌های اجتماعی به دنبال محصولات مورد نظر خود هستند. استفاده از هشتگ محصول در مطلب‌تان می‌تواند آن‌ها را به سمت شما بکشاند.
مثلا هشتگ #Latte در اینستاگرام:
هشتگ لته در اینستاگرام #Latte
انوع دیگر هشتگ‌ها هم هستند که می‌توانید در مطالب خود از آن‌ها استفاده کنید، مثل هشتگ‌های سبک زندگی، رویدادها، موقعیت‌های جغرافیایی.
در کل این روزها استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی برند شما بسیار تاثیر گذار است. هشتگ‌ها باعث می‌شوند مطالب و پست‌های شما توسط افراد بیشتری دیده یا خوانده شوند، افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند و در مورد محصولات شما بیشتر بدانند.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت تروبا منتشر شده.