بازاریابی یکی از ارکان مهم تجارت شماست.
به عنوان یک بازاریاب باید این قابلیت را داشته باشید که به مخاطبان خود واکنش مناسب را در زمان مناسب با پیامی مناسب بدهید. عمل به این موضوع کار آسانی نیست. هم زمان شما محدود است و هم شما گوشه‌ای از یک تیم کوچک هستید.
اما شاید بتوان با مد نظر قرار دادن چند نکته و عمل کردن به یک سری کارها از سنگینی بار این موضوع کم کرد.
۱. طراحی
شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که طراحی گرافیکی هم جزو شخصی سازی به حساب می‌آید. ظاهر و حس برند شما بیشتر از کلمات می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند: شخصیت و ارزش‌های شما و داستانی که قرار است برای مخاطب خود بیان کنید. دلایل زیادی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا باید ویژگی‌های بصری را در تجارت خود مهم بشمارید. شاید عقلانی‌ترین و مهم‌ترین دلیل این باشد:
مغز ما تصاویر را دوست دارد.
حدود ۹۰ درصد از اطلاعاتی که به مغز فرستاده می‌شود، تصاویر هستند و حتی تصاویر حدود ۶۰ هزار بار سریع‌تر از متن به مغز انتقال داده می‌شوند.
مشکلی که با طراحی وجود دارد این است که هزینه‌بر و وقت‌گیر است. از طرفی هم واقعا نمی‌توان چیز دیگری را جایگزین آن کرد. هرچقدر هم که طراحی ما عالی باشد دلیل بر آن نمی‌شود که کاربردی باشد.
اما در زمانی به سر می‌بریم که همه چیز در حال تغییر و تحول است. حالا استارتاپی وارد بازار شده که انقلابی در دنیای طراحی ایجاد کرده است. تیم شرکت Canva پلت فرمی را راه اندازی کرده‌ا است که به کسانی از طراحی چیزی نمی‌دانند کمک کند طراحی‌های زیبایی را در مدت زمان کوتاهی خلق کنند.
کافی است فقط یک طرح را انتخاب کنید و آن را آن‌طور که دوست دارید تغییر دهید. و فقط در عرض چند دقیقه طراحی شما آماده می‌شود.
۲. از مشتریان خود بپرسید که چه می‌خواهند
بیشتر اوقات بازاریابان سلیقه‌ی خودشان را برای تولید در نظر می‌گیرند؛ چه نوع وایت پیپیر‌هایی را تولید کنند و چه نوع تبلیغاتی‌ را راه اندازی کنند. شاید آن‌ها خیلی هم برای این کار زحمت بکشند و تلاش زیادی بکنند اما بگذارید صادقانه بگوییم، آن‌ها وقت‌شان را تلف می‌کنند.
درست است که برای‌مان مهم است خیلی زود دست به کار شویم و سریع‌تر به مراحل اجرایی برسیم، اما در این مسیر ممکن است خیلی ساده انرژی خود را بی‌هدف از دست بدهیم و حتی منابع مالی‌مان هم تمام شود. برای تاثیر گذاری بیشتر می‌بایست مخاطبان خود را بهتر بشناسید. اگر می‌خواهید از سلیقه‌ی آن‌ها با خبر شوید، اگر می‌خواهید بدانید محصول شما چه جایگاهی در میان مخاطبانش دارد، اگر می‌خواهید بفهمید در آگهی‌های خود باید چه چیزی بگویید بهتر است از آن‌ها سوال بپرسید. این کار را حتی می‌توان به روش سنتی هم انجام داد و تلفنی از نظرات آن‌ها جویا شوید.
همچنین می‌توانید ایمیل‌های نظرسنجی نیز به مخاطبان خود ارسال کنید و از آنان بخواهید برای رسیدن به جواب سوال‌هایتان شما را یاری کنند.
۳. به تماس‌های مشتریان گوش دهید
امروزه سرویس تماس مشتریان بیشتر برای شنیدن مشکلات و نقاط ظعف محصول‌ به کار می‌رود. اگر عقیده‌ی شما این است که شرکت‌تان را برای مشتریان‌تان بنا کرده‌اید پس زمانی را در نظر بگیرید تا ببینید آن‌ها در مورد این شرکت چه می‌گویند، راجع به محصول شما چه نظری دارند،  نقاط قوت و نقاط ضعف این محصول را چه می‌دانند.
نمونه‌ی خوب انجام این کار شرکت   Eventbrite است. آن‌ها در این زمینه تعامل زیادی با مخاطبان خود دارند. و حتی بعضی از روزها تمام اعضای تیم به یک سری از تلفن‌های مشتریان شخصا جواب می‌دهند تا مستقیما نظرات آن‌ها را جویا شوند.
۴. از ابزارهای مختلف کمک بگیرید
قرار نیست همه چیز در صفحات وب خلاصه شود. باید بتوانید بهترین ابزارها را پیدا کنید تا به کمک آن بفهمید در ذهن مخاطب شما چه می‌گذرد. باید از این اطلاعات استفاده کنید تا پیام‌های بازاریابی خود را بدست آورید.
حتی ابزارهایی هم هستند که فرآیند پیدا کردن ابزارهای دیگر را ساده‌تر کرده‌اند. فقط باید چشم اندازی دقیقی از شرکت خود داشته باشید. همچنین باید بدانید دقیقا چه می‌خواهید.
بازاریابان معمولا خیل عظیمی از ابزارها و فرصت‌ها را پیش روی خود دارند، اما گاهی اوقات بهترین تصمیم همان ساده‌ترین گزینه‌ای است که جلوی چشم ماست و ما آن را نادیده می‌گیریم. شاید روند انجام بازاریابی خوب  پیچیده باشد، اما مطمئن باشید کار خیلی سختی نیست.
 
این مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.