اگر به تازگی مدیر محصول شرکتی شده‌اید، روزهای نخست کارتان می‌تواند در ادامه این مسیر سرنوشت ساز باشد.
در اینجا به ۱۲ موردی که می‌بایست در روزهای اول کارتان در نظر بگیرید، اشاره می‌کنیم. بیشتر تاکید ما بر روی این سه حوزه است: کارمندان، محصول و خودتان.
کارمندان
۱. انتظارات خود را با مدیرعامل و یا مدیر خود به طور واضح در میان بگذارید
شما استخدام شده‌اید که فقدانی را پُر کنید و سازمان به کمک شما احتیاج خواهد داشت. اهداف خود را با مدیر عامل در میان بگذارید تا مطمئن شوید انتظارات شما در همان مسیری باشد که آن‌ها توقع دارند. هدف اصلی شما در ماه اول باید ملحق شدن ثمربخش به تیم باشد.
۲. اعضای تیم خود را تک به تک بشناسید
مدت زمانی که برای این کار لازم دارید بستگی به بزرگی شرکت‌تان دارد؛ ممکن است چند ساعت طول بکشد و یا ماه اول را کلا درگیر انجام این کار باشید. اما برای این کار زمان بگذارید و همه‌ی اعضای تیم خود را جداگانه ببینید و با آن‌ها صحبت کنید.
۳. این سوال از همه بپرسید

چگونه می‌توانم زندگی شما را راحتر کنم؟

در این مرحله شما باید به دیگران نشان دهید که برای کمک کردن آمده‌اید، نه دستور دادن. چگونه جواب دادن آن‌ها به اندازه‌ی اینکه چه جوابی می‌دهند، مهم است. اینگونه شما می‌فهمید چگونه نقش مدیریتی خود را می‌توانید بهتر انجام دهید، و آن‌ها از شما چه انتظاراتی دارند.
۴. باری از روی دوششان کم کنید
مثلا اگر بتوانید در یک جلسه‌ای که با آن‌ها دارید کاری کنید که باری از روی دوش آن‌ها برداشته شود و مشکلی را برای آن‌ها رفع کنید، مطمئنا دغدغه‌های آن‌ها را کم خواهید کرد و این باعث می‌شود خلاقیت آن‌ها افزایش پیدا کند.
محصول
۵. با مهندس ارشد خود زمانی را صرف جزئیات تکنیکی محصولات کنید
در مورد چیزهایی که خیلی مرتبط به نظر نمی‌رسند، سوال کنید. در این جور مواقع خجالت را کنار بگذارید.
بیشتر اوقات مدیران محصول سعی می‌کنند به مهندیسن خود نشان دهند که چقدر تیزبین و باهوش هستند. در حالی که مهندسین تحت تاثیر مدیرانی قرار می‌گیرند که از آن‌ها سوال بپرسند و بگویند: من این را نفهمیدم.
۶. سعی کنید مسائل را تغییر دهید
شما قرار است تغییری در زمینه‌ی محصولات و فرآیند توسعه ایجاد کنید. اما بهتر است در ابتدا کمی صبر کنید.
ایده‌ها و تفکرات شما زمانی بهتر شکل می‌گیرد که اول بتوانید در جایگاه خود کمی مستقر شوید و نکته‌ها و تفاوت‌ها را درک کنید. همچنین این شخصیت را در محیط کار خود می‌سازید که شما یک شنونده هستید.
۷. با کاربران در ارتباط باشید
در ابتدای حضور خود زمانی را با کاربران صرف کنید. به بخش فروش و تماس مشتریان بروید. در شبکه‌های اجتماعی با آنان در تعامل باشید.
۸. مشکلی را حل کنید
مدیر محصول موفق و تاثیرگذار کسی است که بتواند مشکل و باگی را حل کند، این مورد جزء ویژگی‌های اوست.
البته شما قرار نیست یک مهندس تمام وقت باشید و تمام مشکلات را حل کنید. از دیگران هم کمک بخواهید. برای وقت خود ارزش قائل باشید.
خودتان
۹. همه چیز را بخوانید و اگر چیزی قبلا نوشته نشده است، آن را بنویسید
هر چیزی که به آن دسترسی دارید را بخوانید، اسناد، مشخصات، صفحات ویکی پدیا. اگر متوجه شدید سند و مطلبی نوشته نشده و یا قدیمی شده است، آن را تغییر دهید و به آن مطلب بیافزایید. برای این کار وقت بگذارید، هر چیزی را که در این مرحله یاد گرفته‌اید، یادداشت کنید و بنویسید چگونه در مرحله‌ی بعد همه چیز بهبود میابد.
۱۰. یک سری اهداف شخصی تغیین کنید
وقتی شما شغل‌تان را تغییر می‌دهید در یک سری موارد با اطلاعات و دانش بالا هستید و در نتیجه جسور و با اعتماد به نفس بالا خواهید بود. اما در سایر موارد ممکن است اطلاعات و دانشی نداشته باشید. این فرصتی است که می‌تواند از آن برای تعیین یک سری اهداف، استفاده کنید. این اهداف می‌تواند به سادگی موارد زیر باشد:

  • چه کاری را خیلی خوب انجام می‌دهید و دوست دارید به انجام آن ادامه دهید؟ چگونه می‌خواهید این مسیر را حتی بهتر ادامه دهید؟
  • چه کاری است که می‌بایست در آن پیشرفت داشته باشید؟ چه قدم‌هایی برای بهتر شدن در آن باید بردارید؟ و چگونه قرار است پیشرفت خود را اندازه بگیرید و بسنجید؟

۱۱. سیستم پشتیبانی ایجاد کنید
تمام ابزارها و وسایل لازم را فراهم کنید. نرم افزارهایی که لازم دارید را نصب کنید. فیلترهای ایمیلی برای خود درست کنید. برای اطلاع از اخبار رقبای خود Google News Alerts درست کنید.
۱۲. خوش بگذرانید!
آیا موارد دیگری برای یک مدیر محصول خوب بودن در نظر دارید؟
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.