طبق گزارش وال استریت ژورنال، گوگل قرار است بیش از ۱ میلیارد دلار (و احتمالا تا سقف ۳ میلیارد دلار) بر روی ماهواره‌هایی سرمایه گذاری کند که دسترسی به اینترنت را برای مناطقی که اینترنت ندارند، فراهم کند. قرار است در این پروژه نزدیک به ۱۸۰ ماهواره‌ی کوچک با ظرفیت بالا در ارتفاعی پایین‌تر از حد معمول به دور زمین بچرخند.

گوگل در حال حاضر درگیر پروژه‌ی بالن‌های هلیوم برای دسترسی اینترنت در مناطق محروم است. اما گفته شده است در طی همین مدت گوگل در حال بررسی ماهواره‌ها برای ارائه اینترنت بوده است چرا که بریان هولتز و دیو بتینگر را که هر دو در شرکت‌های مربوط به ارتباطات ماهواره‌ای کار می‌کرده‌اند، استخدام کرده بود.

در همین حین فیس بوک نیز بر روی هواپیمای بدون سرنشین، ماهواره‌ها و لیزر مشغول به کار بوده است تا با استفاده از این روش‌ها اینترنت را به مناطقی که هنوز دسترسی به ارتباطات ندارند، ارائه دهد. گوگل و فیس بوک هر دو امیدوارند تا بتوانند مردم بیشتری را به دنیای اینترنت وارد کنند که در نهایت کاربران بیشتر باعث می‌شود درآمد بیشتری کسب کنند.

سخنگوی گوگل در گفت و گو با وال استریت ژورنال گفت که تلاش‌های این شرکت نوع دوستانه بود است: مشخصا دسترسی به اینترنت تا حد زیادی زندگی مردم را تغییر می‌دهد. با این حال هنوز ۲/۳ از مردم دنیا به اینترنت دسترسی ندارند.

اما اهداف اقتصادی نیز در پشت پرده‌ی وارد کردن این ۲/۳ مردم دنیا به دنیای اینترنت وجود دارد. اگر حداقل یکی از این روش‌ها ( بالون و یا ماهواه‌ها) بتوانند اینترنت را با سرعت بالا به مناطق محروم ارائه دهد، گوگل نیز در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند محصولات و سرویس‌های خود را در اختیار کاربران جدیدش قرار دهد.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت پارسیش منتشر شده.