امروزه موج جدیدی به راه افتاده که همه به یکدیگر پیشنهاد می‌دهند که برنامه نویسی یاد بگیرند، از دانش آموزانی که در حد یادگیری الفبا هستند تا مدیران شرکت‌ها علاقه مندند تا تجربه‌هایی در مورد کدنویسی به دست بیاورند. به نظر دلیل آن هم ساده است: دنیا به سرعت در حال رشد و پیشرفت بر پایه‌ی تکنولوژی است، هسته‌ی آن کدهای کامپیوتر است و همه‌ی ما باید دانشی ابتدایی برای فهم این تکنولوژی‌ها داشته باشیم. یک کدنویس احتمالا می‌فهمد که به چه دلیل یک تکنولوژی به درستی کار نمی‌کند و شاید حتی بتواند مشکل را تشخیص دهد و حل کند. حتی یک سری از افراد تندروی این جنبش پیشنهاد می‌کنند کدنویسی هسته‌ی اصلی آموزش و پرورش دانش آموزان باشد.


آیا یادگیری کدنویسی راه حل این ماجراست؟

به نظر می‌آید یک سری از نگرانی‌هایی که جنبش یادگیر کدنویسی مطرح می‌کند، درست است. مثلا یک مشکل پیچیده را به جزء‌های کوچکتر تقسیم کردن، یادگیری سریع و اجرای ابزارها و روش‌های جدید، ترکیب یک سری از وظایف پیچیده برای اجرای یک هدف، ادغام عناصر مختلفی که توسط چندین تیم طراحی شده‌اند، و رفع مشکل یک سیستم در زمانی که به درستی کار نمی‌کند.

ولی همان طور که لازم نیست برای تعمیر پریز برق خانه‌تان دانش فیزیک اتمی داشته باشید، برای انجام و درک یک سری از فرآیندهای کامپیوتری لازم نیست علم کامپیوتر را بدانید.

آموزش اجباری که امروزه برای تمام سطوح جامعه مناسب است بیشتر در حوزه‌ی محصولات فناوری محور است. بیشتر دانش آموزان پایه و اساس تولید بیشتر محصولات مدرن را یاد می‌گیرند که همین باعث می‌شود فهم و درکی را در مورد تمام وسایل دور و اطراف خود داشته باشند. مدیران نیز مشابه آن‌ها در مورد تولید محصولات خود اطلاعات اصلی را می‌دانند.


فرآنید مهم‌تر از محتوا

فناوری از نبود درک پایه‌ای فرآیند تولید محصولات رنج می‌برد. واضح است که حتی حرفه‌ای ترین مدیران هم از تمام فرآیندهای جزئی و هسته‌ای تولید محصول، تلفن هوشمند و یا اپلیکیشن با خبر نیستند. آن‌ها مراحل تست‌های مختلف را نمی‌دانند. حتی شاید ندانند که تیم توسعه دهنده‌ی آن‌ها برآوردی بیش از حد خوش بینانه با بدبینانه انجام داده که ممکن است آن‌ها را از مسیر اصلی کار خارج کند و یا حتی قادر نباشند تشخیص دهند که تیم‌شان از مسیر خارج شده است.

همان طور که عموم مردم از مراحل ساخت یک خانه باخبرند که باعث می‌شود مشتریان بهتری هم برای خرید همان خانه باشند، درک پایه‌ای و اساسی از فناوری و ساخت محصولات مبتنی بر آن‌ها نیز از ما کاربران بهتری می‌سازد. این کار را می‌توان بدون مجبور کردن مردم برای یادگیری مبحثی که علاقه‌ای به آن ندارند، انجام داد.

پس می‌توان بدون اجباری کردن یاد گرفتن کدنویسی و … دانش آموزان را با استفاده از روش‌های حل مشکل، ابزارهای جدید یادگیری و مدیریت وظایف تشویق به یادگیری مباحث فناوری کرد و در آن‌ها انگیزه ایجاد کرد.

مطلبی که ترجمه کردم در سایت گردو منتشر شده.