اگر می‌خواهید درباره‌ی سخت افزارهای کامپیوتر خود بیشتر بدانید تا بتوانید هر برنامه‌ای را اجرا کنید،معمولا مسیر درست Device Manager است. اما بعضی وقت‌ها این موضوع خیلی درست پیش نمی‌رود و ممکن است یک سری از سخت افزارها unknown تلقی شوند.
PCI-Z یک وسیله‌ی کوچک قابل حمل است که سعی می‌کند این مشکل را از طریق پرس و جو در PCI ID Repository حل کند.
این برنامه یه فایل ۵۴۶ کیلوبایتی و بومی ویندوز است که یعنی احتیاجی به NET و یا جاوا ندارد و مهم نیست که نصب WMI با مشکل مواجه شده باشد: فقط کافی است PCI-Z را بر روی ویندوزهای ۲۰۰۰ به بالا لانچ کنید و منتظر بمانید.
این برنامه سخت افزار شما را برای PCI ID Repository چک می‌کند و نتیجه را در مدت چند ثانیه نشان می‌دهد؛ یک جدول ساده که دستگاه‌های PCI را بر اساس کدهای خام، سازنده‌ی واقعی و نام دستگاه و زیرسیستم‌ها و پیام‌های خطا (در صورت وجود) لیست بندی می‌کند.

با کلیک راست کردن بر روی هر دستگاه، خصوصیات مختلف هر کدام نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید آن را کپی کنید. همچنین آپشن Export تمام اطلاعات را بر روی فایل CSV ذخیره می‌کند تا در صورت لزوم بعدا به آن مراجعه کنید.
PCI-Z چیزی نیست که بخواهید هر روز از آن استفاده کنید اما زمانی که سیستم شما برای شناسایی سخت افزاری دچار مشکل شد، به کار شما می‌آید و استحقاق جایی را در کامپیوتر شما دارد.
 
مطلبی که ترجمه کردم در سایت گردو منتشر شده.